Din flakmoped

Det är så lätt att samla på sig saker längs vägen som vi går på. Utan att vi kanske tänker på det, så fyller vi på vårt inre med både det ena och det andra, och tillslut, så står vi där med vårt inre fyllt av allt det där. I Ordspråksboken 4:23 så står det: "Mer än allt annat - vakta ditt hjärta, ty hjärtat styr ditt liv".

 

"När ni söker ska ni finna mig. Ja, om ni helhjärtat söker efter mig" står det i Jeremia 29:13. En vers som jag många gånger har funderat på och även blivit lite frustrerad över. Att söka helhjärtat, vad betyder det? I Matteusevangeliet 7:8 står det: "Den som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar ska dörren öppnas". Notera att det inte står att dörren öppnas för den som knackar försiktigt. Det står klart och tydligt att dörren ska öppnas för den som bultar. Bultar görs med kraft, det handlar om att ta i enda ifrån tårna. Dörren öppnas om du tar i med allt du har, om du söker med allt du har, helhjärtat, så ska du finna Gud. 

 

Ser du bilden här nedanför? Se på den en stund innan du fortsätter att scrolla ner.

 

 

Likt mopedmannen på bilden så kan du och jag köra på livets väg. Vi kör på vår väg och föser med blicken längs vägen där vi kör. Ibland stannar vi intill vägkanten för att ta upp något som vi hittar, lägger det på vårt flak och kör vidare. Det handlar om att vi har vårt fokus på fel grejer, att vårt hjärta ligger på fel plats. Det kan vara både det ena och det andra som tillsammans fyller vårt inre så att vi inte kan se på vägen vi går. Vi måste vakta vårt hjärta för det styr vårt liv.

 

Ibland försöker vi ha blicken fäst på vägen rakt fram, på Jesus, och utan att vi förstår hur, så hamnar saker på vårt flak ändå. Du kan inte rå för allt som kommer upp där du kör men vad du gör med det på ditt flak är upp till dig och det är avgörande för huruvida du ser vägen eller inte. Det är inte lätt att se rakt fram, att se på Jesus med saker på ditt flak. Du kanske kan skymta lite, men du kommer aldrig kunna se helt om du inte börjar rensa bort det som finns där på. Jag har många gånger misstolkat det där. Jag tänker alltför ofta att jag måste göra mig av med dåliga vanor och rensa bort lite annat smuts som jag har inombords innan jag kan söka Gud. Just för att det står där i Jer 29:13 att jag måste söka helhjärtat och i Matt 7:8 att jag måste bulta, och själv tror jag då på att jag med allt det där på mitt flak inte finner honom ändå. Ja, det är sant att du måste söka Gud helhjärtat för att finna honom och ja, du kommer behöva bulta för att dörren ska öppnas men ta hjälp av Gud på vägen. Det handlar däremot inte om att du måste städa upp innan du kommer till Gud. Att söka Gud helhjärtat handlar om att ge allt, även det där dåliga du har. 

 

Gör såhär:
Sätt din blick på Jesus samtidigt som du kastar av saker från ditt flak på vägen. Ta hjälp av Jesus. Fortsätt att köra. Ju mer du kastar av, desto mer kommer du se. Att bara Jesus på ditt flak är som att ha en klar sikt framför dig. Att söka Gud helhjärtat är att söka Gud med hela ditt hjärta, med allt du har. 
Det blir lättare ju mindre saker du har på ditt flak, för ju mindre saker du har, desto bättre ser du. 

 

 

 

Vill du följa Jesus så handlar det om att ha Jesus i ditt hjärta. Hjärtat styr ditt liv och har du Jesus i ditt hjärta så är det också den vägen du kommer att gå. Fyll inte på ditt flak med en massa skit. Låt inte saker skymma Jesus. Ge det du har och släng bort det onödiga utlängs vägen, Jesus hjälper dig. Försök med allt du har, då kommer du att nå Jesus tillslut, då kommer du att komma fram. Bultar du så kommer dörren att öppnas. Det är bara upp till dig, det är du som bestämmer. Vart har du ditt hjärta och vad tänker du göra åt sakerna på ditt flak? Vilken väg vill du gå? 

 

Kommentarer
Postat av: Sarah

Detta fick mig verkligen att tänka till :)

Svar: Vad roligt att höra! Ofta kör vi bara på vägen utan att fundera på det. Så det är absolut något som är värt att fundera över för det påverkar oss faktiskt. :)
Linnéa Sandgren

2014-10-17 @ 19:58:30
URL: http://myherojesus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0