Du och din kondition.

Har du någon gång sprungit ett marathonlopp? Jag har aldrig gjort det och jag kommer nog antagligen inte att göra det heller. Kanske har du gjort det, kanske inte.Jag antar iallafall att du vet vad ett marathonlopp är. Om du inte gör det, så är det ett lopp på långdistans. Vilket betyder att det inte går att springa så fort man kan hela vägen, så som på tex sprintlöpning. Långdistans tar enormt mycket tid och kräver en bra kondition.

Ska jag vara ärlig, har jag aldrig hört talas om någon som bestämt sig att vara med och springa i ett marathonlopp, utan att ha en hyfsat bra kondition. Till och med jag fattar ju att det behövs lite kondition i det hela om man ska springa, eller ja, jogga, hela vägen. Konditionen behövs alltså för att utföra det långa loppet. 

Och då tänker du: Linnéa. Din blogg ska handla om kristna grejer. Varför skriver du då om kondition och långdistanslopp? Det har väl inget med att vara kristen att göra?
Men jo. Det har det i allra största drag. Vänta, så ska jag förklara.
 
Bibeln talar gång på gång om att fullborda loppet(2Tim4:7), om att ha målet i sikte(1Kor9:26) och att få livets segerkrans(Jak1:12, Upp2:10). Vilket kan sammanfatta det hela med att springa ett marathonlopp tillsammans med Jesus. Livet är loppet och segern är när du dör och når målet - när du gjort allt! Men frågan jag egentligen undrar är: vad spelar det för roll om du löper loppet men inte har en kondition? Du måste ju ha kondition för att springa!
 
Ni som känner mig vet att jag är lite av en snabbköpare. Jag vill gärna att saker ska gå fort och har egentligen inget ritkigt tålamod för att vänta. Att springa Guds lopp, det betyder att du måste ha kondition för det, vilket i det betyder att du behöver ha en relation med Honom. Som kristen behöver du alltså ha en relation med Gud för att kunna springa. Jag vill mer än gärna springa Guds lopp och jag har väl börjat lite smått, men jag har absolut inte den riktiga konditionen för det, så det går väldigt långsamt framåt. En relation, tar precis som en kondition, tid att bygga upp. Man måste spendera tid med den man vill få bra relation med och man måste också låta det ta tid. Det kan vara segt de första gångerna, precis som när du tränar de första gångerna. Men likt konditionen så blir det bättre ju mer du spenderar tid och verkligen försöker. Så att träna/umgås är något du och jag som kristna ständigt behöver göra, varje dag. 

Så:
1. Vill du vara kristen och springa loppet, behövs en kondition, alltså en relation med Gud!
2. För att få en kondition, behövs träning. För att få en bra relation med Gud, så behöver du umgås med Honom! Läs Bibeln, lyssna på lovsång, be m.m. Bara häng med Jesus helt enkelt!
3. När du fått en kondition, alltså en relation, så går livet och dess lopp, mycket enklare! Så när du har relationen, sitt inte bara där och kolla på klockan, spring istället loppet tillsammans med Gud!
(Relationen är alltså viktig, glöm inte det!)
Bless! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0