Lejonkungen 3 och jag.

"Men åh Linnéa. Varför tjatar du alltid om din tro? Varför kan du inte bara hålla tyst någon gång? Vi vet att du är kristen men måste du lägga upp det precis överallt och påminna oss om det?" Ja. Vänta ska du få se. 

 

Har du någon gång sett Lejonkungen? Det flesta människor har nog sett den filmen och det inkluderar också mig. Lejonkungen är lätt en av de bästa filmerna jag någonsin sett för den har liksom allt. Kanske har du sett filmen, kanske inte. Men låt oss då säga att du sett filmen och att du älskar den. Som jag sa så har filmen allt. Den har glädjen, sorgen, den har ilskan och den har friheten. Lejonkungen är bara en film men innehåller ändå så många olika saker.Trots alla motgångar i filmen så regerar de positiva sakerna över allt. Du har sett filmen tusen gånger och kan den helt utan och innan. Du vet varje replik och du vet alltså precis vad Lejonkungen handlar om. Du älskar den helt enkelt. 

 

Sen kom Lejonkungen 2. 2:an var inte alls lika bra som 1:an och dina förhoppningar för en bra fortsättning försvann. Du sökte efter något mer än vad du fann i den första filmen men tyvärr så hittade du inte det du sökte. (Bra i verkligheten, endast ett exempel i liknelsen).

 

Hoppet har runnit ut. Att Lejonkungen 1 fortfarande är den bästa filmen tvekar du inte på men du vill trots det ha mer än bara den storyn. Du älskar Lejonkungen 1 men du vill ha något mer. Du går in på Facebook och ser att en vän till dig lagt upp en trailer till Lejonkungen 3 som kom ut nu i veckan. Dina närmaste vänner kritiserar och ger anledning efter anledning till varför de inte ska se filmen. De älskar 1:an precis som du men deras hopp om något mer fanns inte där. Trots deras kommentarer är du nyfiken så du klickar igång trailern och inser att det faktiskt finns något där som är annorlunda. Vad det är vet du inte för du har ännu inte sett hela filmen men du vet att det är någonting. Om det är positivt eller negativt vet du inte men att att det finns en skillnad, det vet du.

 

Så fort du kan laddar du ner filmen och trycker på play. Du kastas in i en berättelse du redan visste fanns. Du börjar förstå vad filmen handlar om men samtidigt inte. Lejonkungen 3 är precis som 1:an fast ännu mer. Vem kunde tro det? Du sitter fastklistrad genom hela filmen och när filmen är slut konstaterar du att Lejonkungen 3 är den bästa film du sett. Även om du älskar 1:an så är det sant, 3:an är så mycket bättre! 

 

Du ringer alla dina vänner. Du skriver på Facebook. Du bloggar om det. Du gör liksom allt. Men! Ingen lyssnar på dig. Du försöker berätta för dina vänner om hur bra filmen faktiskt är men ingen vill lyssna. Ingen utav de du känner vill se filmen. Du frågar dig själv: Kan de bara inte förstå hur bra den är? Den har förändrat mitt liv! Den var inte vad jag förväntade, den var bättre! Filmen är så bra, varför kan de inte bara fatta! 

--------------------------------------------

Och ja alla mina vänner, där har ni svaret. Vi vet alla hur livet är. Du vet vad livet handlar om och du vet vad som kan hända. Du vet visserligen inte allt men om livet generellt vet du nog en hel del. Livet innehåller allt. Livet har glädje, sorg, ilska och frihet. Trots att vi bara har ett liv, så innehåller det så sjukt mycket. Du kanske älskar livet och ja det gör jag också. 

 

Sedan vet du, liksom jag, att världen har sjukt mycket att erbjuda. Den har det ena och det andra. Det finns olika sätt att leva, olika religioner med det ena och det andra. Jag vet att du också har försökt hitta din väg i livet men jag vet också att du, liksom jag, många gånger hittat fel. Du blir besviken för att trots att du älskar livet så vill du ha något mer. Vi människor är bara sådana. Vi vill ha mer och det tycks vara så att hur mycket vi än försöker och hur mycket vi än letar så hittar vi inte något som är värt på riktigt. Vi hittar liksom inte det där som kan fylla vårt tomrum helt utan istället så släcks vårt hopp ut och vi nöjer oss med livet som det är. Sen kommer då jag och ska börja tjata om att jag är kristen. Jag förstår att det är jobbigt. Jag förstå att det rakt ut sagt kan suga. Jag vet och jag är ledsen att det drabbar dig. Men! Det är precis som att du har sett Lejonkungen 3 och vill att andra ska veta hur bra den är. Du kan inte hålla tyst. Du vill liksom att hela världen ska se den. 

 

Kanske ser du trailern till det kristna livet genom mig, genom det jag skriver och genom det jag säger. Kanske tycker du det suger, kanske tycker du det verkar bra. Men! Du kan inte säga att kristna livet inte är bra förrän du sett allt på riktigt, förrän du sett vad kristet liv verkligen handlar om. Att vara kristen handlar inte om att vara död? Jag lever precis som du och alla andra människor på den här jorden. Livet är fortfarande livet och det innehåller glädje, sorg, ilska och frihet. Men precis som Lejonkungen 3 så är det något lite extra. Om du lägger ner tid för att se efter och lägger ner tid på att förstå så kanske du ser. Hade det inte varit något extra skulle jag väl inte lägga ner all min energi och all min tid på att skriva här på bloggen, skriva på Facebook, prata om det osv. Jag gör allt detta för jag har sett det där extra. För att jag har hittat något som fyller mitt hålrum och ännu mer, alltså inte bara till bredden. Jag skriver för att jag har sett filmen och insett vad det handlar om, and that's it. 


Kommentarer
Postat av: Daphne

FY VAD BRA SKRIVET!!!! Fortsätt sprida Jesus, han är lejonkungen B Ä S T.

Svar: Åh det ska jag! Tack så jättemycket! :D
Linnéa Sandgren

2013-10-09 @ 20:24:50
URL: http://dafiedencoola.blogg.se
Postat av: Ghita

Oh underbara älskade unge <3. Du är så duktig med ord och förklaringar. Ryser när jag läser vad du skriver och hur du formulerar din TRO.
Älskar dig.

Puss o kram

Svar: Åh Ghita!! Tack så jättemycket! Jag blir så glad av dig! Tack! Älskar dig med ska du veta!
Tusentals kramar till dig!
<3
Linnéa Sandgren

2013-10-09 @ 20:31:43
Postat av: Prisa gud med ditt leende!

Jag började läsa din blogg för lite mer än ett år sen och läste regelbundet väldigt länge. sen fick jag alldeles för mycket skolarbete och hann inte riktigt med. Jag har gått in på din blogg in i mellan åt men inte läst mer än det första stycket för det har alltid varit något annat som behövt min uppmärksamhet. När det här inlägget dök upp på facebook var hann jag inte ens tänka utan jag klickade in och började läsa. halvvägs in i inlägget började jag gråta! du skriver så bra, du skriver så att vem som helst kan relatera och förstå det! jag skulle vilja få ditt godkännande att få läsa upp detta i min kyrka nu på söndag. jag ska nämligen ha hand om en liten ungdomspredikan och det här skulle vara perfekt men jag vill ja ditt godkännande först. Fortsätt att skriva texter min vän! du är begåvad! Prisa gud med ditt leende! :D // din vän

Svar: Åh! Tack!! Jag förstår precis vad du menar. Livet kommer mellan ibland men wow! Vad glad jag blir! Gud är så häftig ibland som väljer att använda oss som är så små! Självklart får du göra det vännen, det får du mer än gärna, det vet du! Tack för din kommentar och för allt du skrev. Det värmde verkligen! Kram!! :D <3
Linnéa Sandgren

2013-10-09 @ 21:04:43
Postat av: Ida

Hej, bra skrivet tycker om din poäng, kan dock tyvärr inte hålla med om att lejonkungen 2 är dålig, älskar den nog lika mycket som ettan, dock skulle jag säga att trean är den jag är besviken på. Men vad gör det när poängen är så bra! :)

Svar: Haha jag förstår vad du menar, tycker om tvåan med, menade inte så, sorry :D inte det som var poängen hoppas du fattar! Har skrivit till det nu! Men tack! :D
Linnéa Sandgren

2013-10-09 @ 21:54:58
Postat av: Fia

SYSTER! FANTASTISKT SKRIVET! Du är såå bra! Frid!<3

Svar: Tack så mycket Sofia!! Du är så bra! Kram! <3
Linnéa Sandgren

2013-10-10 @ 21:11:54
URL: http://sofiadelhag.blogg.se
Postat av: LIENE

Kan känna igen mig i det här.
Fortsätt brinna :)

Svar: Åh! Tack Liene! :D
Linnéa Sandgren

2013-10-25 @ 17:32:22
URL: http://lifefromwithin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0