Att lämna våra bördor till Jesus

I skolan just nu har vi så mycket. Stora prov, stora redovisningar och stora inlämningar. Allt kanske inte var så stort men det känns så stort för att det är så mycket som belastar mig. Skolan var inte det enda, utöver det så var det andra saker som pressade mig och som tyngde ner mig. Allt var bara så jobbigt. Gårdagen var rent ut sagt skit och jag var så ledsen. Jag kände bara allt som en tung börda och jag bara sa till Gud att han var tvungen att hjälpa mig, för jag orkade verkligen inte mer.

Imorse satte jag mig snabbt vid pianot för att sjunga lite lovsång, som jag alltid gör på morgonen, när jag insåg att sången mitt framför mig verkligen satte ord på min dag. Jag sjöng låten och texten: ”På dig min Gud förtröstar jag, när oro skymmer min morgon dag, för jag vet du är trofast emot mig”.
Jag visste att den här dagen skulle bli jobbig, eller jag trodde det iallafall. Redan på väg mot skolan försökte jag samla mig och vara allmänt beredd på att presentationen jag skulle ha och det stora engelska provet kanske inte skulle gå så bra. Jag kände ändå att jag lagt allt i Guds händer och trots att det inte skulle gå så jag hade hoppats, så skulle jag lita på Gud, precis som de orden jag hade sjungit.

Nästan framme vid skolan fick jag besked att engelska lektionen var inställd och att provet var framflyttat en vecka. Jag trodde jag skulle börja gråta, det var iallafall mycket nära. Jag hade ändå accepterat och sagt till Gud att vad som än skulle hända, så skulle jag fortsätta lita på honom och efter det blir lektionen inställd och provet framflyttat? Jag var så överväldigad. Gud ger oss aldrig mer än vad vi klarar av. Gud hörde mina böner igår om att jag verkligen inte orkade mer och han hjälpte mig.

Jag vet, att lita på Gud är något jätte viktigt. Du kanske ser det här vittnesbördet som en slump och inte något som Gud gjort men för mig är detta på riktigt. Det är inte första gången detta händer, för det har hänt många gånger innan. Att be till Gud behöver inte handla om ”värsta grejen”. Du kan be seriöst eller oseriöst. Gud hör din bön och svarar i vilket fall. Det var inte bara provet idag som släpptes ifrån mina axlar utan allt annat som jag gått och burit de senaste dagarna. Jag känner mig så fri och jag är ser verkligen hur Gud än en gång säger till mig: Linnéa, jag älskar ju dig.

Så ta det här till dig - lita på Gud. Ibland kan det kännas jobbigt och då får vi be till Gud om hjälp, då får vi lämna allt till honom. Men våga be!
Kasta din börda på Herren, han ska uppehålla dig. -Psalm 55:23
Jesus säger: Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så ska jag ge er vila. - Matteus 11:28


Kommentarer
Postat av: David

Åh vad härlig du är Gud! Gott återberättande av vad han gör för dig Linnea! Det är så lustigt för jag satt precis och kände det som att Gud inte riktigt "varit med mig" så där aktivt som man gärna vill. När jag läste vad du skrev så inser jag att jag faktiskt har bett om få lasta av mina bördor och att få lite stöd. Senast förra veckan fick jag mirakulöst extra tid, möten som krockade flyttades, läxor som krockade ändrades osv. Jag förstår inte hur jag kunnat missa det, ibland är man så dålig på att lita på att Gud verkligen hjälper en att man inte märker när han precis har gjort det.

Det är inte långt kvar till lov nu i alla fall, kämpa på, vila ut och hämta kraft hos Herren och stå ut med plugget och andra bördor. Det får vi göra.

Frid!

Svar: Ja det är han verkligen!! Åh! Haha Gud är god! Det är han sannerligen! Visst är det härligt att förstå att Gud varit med utan att man märkt det? Han lämnar oss aldrig! Gud välsigne dig!! :D
Linnea Amanda Sandgren

2013-02-06 @ 15:32:05
Postat av: Simon

Oj vad jag behövde läsa detta! Satt precis och oroade mig för MASSA skolarbeten och mådde dåligt. Då fick jag känslan att jag skulle in och läsa på din blogg innan jag gick och la mig! Gud och god och du är verkligen välsignad! Fortsätt skriva här, du är ett grymt verktyg för Herren! Dina texter talar ofta till mig och jag känner hur Gud talar till mig genom denna bloggen. TACK!

Svar: Åh vad skönt att det blev bättre!! Tack så jätte mycket! Det betyder det du säger, verkligen! TACK!!
Gud välsigne dig Simon!
Linnea Amanda Sandgren

2013-02-18 @ 02:30:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0