Att förlåta. Att kunna förlåta.

"Because we have been forgiven by God, we should forgive each other. In Jesus, you are forgiven, and, because you are forgiven, you have the power to forgive, to choose to forgive. Let it go. Hatred is a burden you no longer need to carry. Only in forgiveness can you be free, —forgiveness that is well beyond your grasp, or mine, a forgiveness that you can’t find on a trip or even in this cathedral. But, if the Son shall set you free, you will be free indeed."
 
Jag är en sådan person som ofta kan ha lätt att förlåta andra. Det kan bero på vem det är och vad det handlar om men oftast så är det inga problem. Den senaste tiden har varit ganska jobbig. Jag har varit arg på andra människor, de som är mina vänner och gamla vänner som tyvärr inte är nära mig idag. Jag varit arg på Gud men mesta dels på mig själv. Allt krestsade kring mig. Varför saker hade blivit som de blev och varför jag var som jag var. Sådana tankar som många av oss ibland kan ha. Det var så jobbigt och jag var så arg, eller kanske mer ledsen än arg. Jag var så ledsen och det gick verkligen inte att komma ifrån det.
 
Tillslut häromdagen satte jag mig och kollade på filmen October baby. En helt underbar film som talade väldigt mycket till mig. Jag har nog aldrig gråtit så mycket till en film. Det var som att när jag såg filmen, hände det något i mitt hjärta. Den visade att jag är förlåten och att jag tack vare det också kan förlåta andra. Citatet ifrån början av inlägget är ifrån just den filmen. Jag hade så länge jobbat med vissa saker. Trots att vissa av dem fortfarande kan göra ont, så kan jag välja att förlåta. För det är bara i förlåtelse som man kan bli fri. 
 
Jesus dog för mig och Han dog för dig, för våra synder och för att vi skulle kunna bli förlåtna. I Honom kan vi bli fria men också frigöra andra genom att ge dem våran förlåtelse. Jag väljer, att förlåta mig själv och förlåta de som en gång varit mina vänner men inte är det idag. Jag väljer att förlåta för att Jesus förlåtit mig. Jag säger inte att det är lätt för det är det inte, men jag försöker att göra mitt bästa.
Jag tror tyvärr inte att jag är ensam om att känna såhär, för vi har alla något vi jobbar på.
Min utmaning till oss allihopa idag handlar alltså om förlåtelse. Jag vet inte vad just du jobbar med och vad du går igenom. Det jag vet, är att Jesus har förlåtit dig och därför, borde vi förlåta andra. Din kompis, din mamma eller dig själv. Vem som helst. Att förlåta är svårt men det är bara i förlåtelse som vi kan bli fria, helt fria. Så våga ta emot förlåtelsen av Gud och förlåt också andra. 
 
Be kind to one another, tenderhearted, forgiving one another, as God in Christ forgave you. – Eph 4:32

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0