The reason for the season

Jag kan förstå dig som inte är kristen, att du kanske inte förstår vad julen egentligen handlar om. Antingen vet du att julen firas för Jesus eller så har du absolut ingen aning. Frågan är: förstår du verkligen vad det betyder?

Det finns ett skäl till varför inte alla på jorden firar jul och människor med en annan religion än kristendom oftast inte firar det. De flesta muslimer tex, de firar inte jul och vet du varför? Jo, för att de inte tror på Jesus. Vi reagerar ofta när en person med en annan religion säger att de inte firar jul. Fast ska jag vara ärlig är det egentligen inte så konstigt att de inte firar jul, och tror du inte heller på Jesus borde inte du kanske heller fira julen. Inte för att vara taskig utan för att säga som det är. Sanningen är att julen handlar inte om tomten och julklappar och snö, julen handlar om Jesus och det är han som är ”the reason for the season”.

 

Men för att ta allt ifrån början:

Gud skapade världen och allt var perfekt. Men Gud, Han gav människan en fri vilja. Jag antar att du inte vill ha en tvingad kärlek av någon eller att bli tvingad att älska någon själv, och därför gav Gud människan ett eget val, för Han ville inte ha en fejkad kärlek. Smart som människan är, så valde människan bort Gud mot allt annat på denna jord, vilket gjorde att gemenskapen som hade funnits mellan Gud och människan försvann. Synden kom in i världen och synd betyder att missa målet, att alltså missa Gud. Allt som hade varit perfekt var inte längre perfekt och en människa som hela tiden syndar och missar Gud, kan alltså inte komma in till Gud och nå Gud. För att komma nära Gud igen måste synden bort och någon måste ta på sig priset. Om jag dödar någon kommer jag antagligen att bli dömd och få betala mitt pris, likadant är det angående synden. Det jag har gjort behöver jag ta skulden för, vilket skulle leda till att jag aldrig skulle kunna komma till Gud. Men! Gud älskade ju fortfarande människorna och ville ha deras kärlek ändå, Han ville ha en gemenskap med oss. Därför sände Gud sin son till jorden, därför sände Han Jesus. Jesus var syndfri vilket gjorde att Han kunde vara nära Gud precis som det var tänkt för oss att vara. Jesus skulle alltså inte få en dom och behöva dö, vilket också var Guds plan. Istället för att ge Jesus hans pris – evigt liv, så gav Gud det vi skulle få till Jesus – död. Jesus fick alltså ta våra skulder på sig medan vi fick evigt liv, en gemenskap med Gud. Vi har alltså sedan den dagen Jesus dog, kunnat få förlåtelse för våra synder och vi får idag vara nära Gud utan några problem. Vi kan få ett evigt liv tillsammans med Gud tack vare Jesus.

 

Jesu födelse betyder alltså början på något nytt. Precis som att vi ger presenter till varandra under julen, så gav Gud en present till oss – Jesus. Vilket också är den bästa presenten någon någonsin kunde få. Det står:

”Så älskade Gud världen att Han gav den sin ende son, för att de som tror på Honom inte ska gå under utan ha evigt liv” - Joh 3:16


Gud gav allt till oss och det är så mycket mer än vi kan förstå. Resten är upp till dig, det är ditt eget val. Om du tror får du ett evigt liv tillsammans med Gud och det är väl den bästa julklappen man kan få, och det genom Jesus. Du är så älskad att Gud till och med gav sin son för din skull, för att du skulle kunna bli räddad och komma närmre Honom. Det går liksom inte att förklara för att det är så stort. På ett sätt är julen för dig, för att Jesus föddes och dog för din skull. Men det är Jesus som är gåvan och det är Han vi borde fira, inte tomten eller dig. Det är Jesus som är ”the reason for the season” och det är så det borde vara, och det är det ni borde veta.

 

God jul på er och glöm inte bort Jesus. Han är viktigast. 
/Linnéa Sandgren

 

Kommentarer
Postat av: Erica

Jättefint skrivet!

Jag såg min kompis här om dagen sitta och skriva kort till sina familjemedlemmar. På korten hade hon en bild på personen och så hade hon skrivit alla fina egenskaper den personen har. Supergulligt, verkligen! Så tycker jag att man kunde göra istället för att köpa en massa julklappar. För som du säger så är inte julen om snö och vem som köpt dyraste klappen. Utan det handlar om kärlek till varandra och framför allt Gud!

Svar: Tack Erica, snäll du är!
Åh eller hur! Vad underbart att höra! Sådana julklappar älskar jag att ge till andra för jag anser att ord kan betyda så mycket mer än saker man köper. Underbart! Så jag tycker du har helt rätt med! :D
Linnéa Sandgren

2013-12-23 @ 16:35:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0