Ibland skyms solen av molnen fast solen är lika mycket där för det.

Idag har det varit en solig och fin dag, precis som de senaste dagarna har varit. Jag satt ute ett tag och bara njöt. Solen var framme en lång stund och jag kände hur hela jag blev varm. Jag ville inget hellre än att sitta där i någon minut till, bara för att få känna solen nudda vid min hud. Mitt där jag satt, försvann helt plötsligt solen. Ett moln skymde den och jag blev helt kall. Värmen hade försvunnit och jag började undra vart solen tagit vägen. Självklart är jag så smart och förstår att solen var där, bara att molnet i den stund täckte den. Solen var precis lika nära men kändes inte lika mycket närvarande som när det inte var något i vägen.

Gud sa då till mig: Det är precis så det är med mig. Ibland ser du mig väldigt klart och känner att jag är där, andra gånger ser du mig inte eller känner mig. Det betyder inte att jag inte är där. Jag är med dig hela tiden. Jag lämnar dig aldrig. Jag är lika närvarande när du ser mig, som när du inte gör det. Jag är lika mycket där när du känner mig, som när du inte gör det. Problemet är att det ibland kommer moln som skymmer mig. Det finns många exempel men de flesta handlar om att du har fokus på fel grejer som gör att det skapas ett moln mellan oss. Livet är inte perfekt så det är okej att molnen är där ibland. Det viktigaste är inte att du ser mig eller känner mig – det viktigaste är att du vet att jag är där, för det är jag!

Gud säger det till dig, lika mycket som Han säger det till mig. Vissa dagar är allt på topp och kan känna Guds närvarande starkt. Han känns nästan påtaglig och man blir helt varm. Det finns inget bättre än det och precis som med solen, finns inget annat man vill än att stanna där för alltid. Helt plötsligt mitt i allt det perfekta så kommer något i vägen och Gud skyms. Själv tror man att det är Guds fel och att Han har försvunnit. Allt blir liksom kallt och man undrar vart Han har tagit vägen. Du som kristen känner säkert igen dig på något sätt och du vet då också att det är en stor skillnad när Gud lyser på oss och när ett moln är i vägen. Precis det som Gud sa till mig vill jag också säga till dig. När du är i de stunder då molnet är framme och Gud känns borta, kom ihåg att Gud är lika närvarande ändå. Trots att molnet täcker Honom så är Han där. Solen försvinner ju inte bara för att ett moln är i vägen, eller hur? Ha den vetskapen och ge inte upp på din tro bara för att det känns mörkt och kallt. Om du kämpar mot molnet och blåser på det, så kommer det tillslut försvinna. Då kommer Gud synas igen. 


Är du inte kristen men vill att Gud ska komma fram och lysa på dig med, be om det! Lika mycket som Gud är där för mig, är Han för dig. Vill du få se Gud – be då till Honom att Han ska visa sig. Han kommer göra det. När molnet försvunnit, så kommer Han fram!


Så kom ihåg: Även om du inte känner Gud eller ser Honom, så är Han där. Det beror bara på att det är ett moln i vägen. Ge inte upp. Fortsätt kämpa och blås bort ditt moln så kommer Gud så småningom fram!


Kommentarer
Postat av: David

Yes, detta borde man läsa varenda dag man går upp - det är så lätt att låta sin tro påverkas av känslan. Ibland tänker man lätt att Jesus pratar om förälskelse när han säger att vi ska älska honom, det handlar ju dock inte om en känslostorm utan ett beslut, vår vilja. Gud är ju lika nära och vårt val att följa betyder precis lika mycket i solsken som i skugga, som när han känns nära eller långt borta (precis som du säger!). Tyvärr får man nog brottas länge innan man helt kan vila i detta, men våra känslor skiftar ju som en vindflöjel i en storm, det är nog bra att försöka bygga sin tro på en starkare grund, även om det tar tid!

Tack igen för ännu ett tankeväckande och viktigt inlägg - även om alla inlägg uppskattas :)

Bless!

Svar: Ja men verkligen! Det är så lätt att glömma bort det! Att följa Jesus är mer ett viljebeslut än massa fjärilar i magen! Så är det! Gud är lika nära som sagt och det är så skönt att veta! Det är en stor brottningskamp men ändå ha det med sig att det är så. Nästan övertyga sig själv om att det är sant!

Ja, tack David! Gud välsigne dig! :D
Linnea Amanda Sandgren

2013-04-07 @ 21:11:54
Postat av: Emma

Jag får ofta påminna mig själv om att min tro inte bygger på några känslor, utan på Jesu försoningsverk.

Svar: Ja det är ofta så, men kämpa vidare i de situationer. Övertyga dig själv om att det är som det är och att det inte spelar någon roll vad du själv känner :)
Linnea Amanda Sandgren

2013-05-21 @ 20:03:55
Postat av: LIENE

Wow, hade den här tanken för några två veckor sen om att Gud är som solen, att molnen är ivägen betyder inte att solen har försvunnit bara för det. Hade också tänkt skriva ett inlägg om det på min blogg :)

Svar: What?! Haha galet vad gött!! Ja men skriv du det också, bara bra om fler får höra det! :D
Linnea Amanda Sandgren

2013-07-18 @ 15:24:15
URL: http://lifefromwithin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0