500-lapp

En kille i klassen påminnde mig härromdagen om en predikan/andakt jag hade varit på. Personen som då hade talat, berättade om en 500-lapp. Såhär sa han:

En man tog upp en 500-lapp, och frågade om någon ville ha den. Alla räckte upp handen självklart. Mannen skrynklade ihop den, kastade den på golvet och frågade samma sak. Är det någon som vill ha den? Alla räckte upp handen igen. Mannen spottade då på 500-lappen, och frågade igen.- Är det någon som vill ha den nu då? Alla räckte upp handen igen. Då sa mannen.- Kom ihåg, att oavsett hur ful, spottad på, eller färg, är den exakt lika mycket värd.

Grejen med den berättelsen är att budskapet verkligen syns. Man förstår exakt vad det är han menar. Jag tror inte bara att det han säger det, utan jag tror(eller faktiskt vet) att det är så på riktigt. Hur nertrampade vi än är, hur skitiga vi än är, hur trasiga vi än är så har vi samma värde. Alla är värda lika mycket, vad vi än har gjort, hur vi än ser ut och vad vi än har gått igenom. 

Jag tror det är viktigt att vi påminner varandra om att vi är det! För Du är inte mindre värd bara för att du inte är med "inne gänget". Du är inte mindre värd för att du behandlas som skit. Du är inte mindre värd bara för att du tror att du är det. Du är lika mycket värd som alla andra. Vare sig du kommer ifrån Sverige eller Afrika, mörkhyad eller ljushyad. Du och jag, vi kanske inte är lika på sättet eller på insidan, men vi är lika mycket värda ändå! Kom ihåg det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0