lovsång - en livsstil, en livsuppgift

Lovsång är en livstil. Så lovsång är mycket mer än bara en sång.
Jag var nu i helgen på lovsångkonferansen Lovsång11, och jag kan säga till er att innan jag åkte dit visste jag ärligt talat inte mycket om lovsång. Jo ganska mycket visste jag väl. Jag visste liksom att de var till Gud man sjöng det, och lite varför, men under konferansen så var det som en helt ny dörr öppnades till en helt ny värld. Jag har lärt mig så mycket!

Jag har hört många snacka om lovsång innan men jag har inte fattat allt riktigt förrän nu. Nu är det svårt att skriva 35 sidors undervisning här, men jag tänker ta lite om lovsång och skriva här. Så var inte rädda, jag kommer inte ta allt!

Gud älskade oss så mycket, så han gav sin ende son. Det har ni säkert hört innan, men han älskar oss och vi kanske vill liksom ge respons för det, och det är där lovsången kommer in i bilden. Vi lovsjunger för att ge respons till Gud, och då kan Gud ge tillbaka, i lovsången. Vi ska inte lovsjunga ''bara för att vi inte orkar eller känner för det'', nej! vi ska lovsjunga för att Gud är! Och som sagt i lovsången ger Gud tillbaka ännu en gång.
Så det börjar med Gud och slutar med Gud.

Låt oss tex kolla lite i Bibeln, i Apostlagärningarna 16:25-26:
Vid midnatt höll Paulus och Silas bön och sjöng lovsånger till Gud, och de andra fångarna hörde på. Plötsligt kom ett kraftigt jordskalv, så att fängelset skakades i sina grundvalar. I detsamma sprang alla dörrar upp och bojorna föll av dem alla.

Trots att de satt i fängelse så lovsjöng de. Bara för att Gud är helig. De sjöng av hela sitt hjärta och det var då Gud grep in och ändrade. De är det jag tycker är så coolt! Jag blir hoppfull när jag läser den där bibeltexten. Den liksom utmanar mig att lovsjunga igenom svåra tider, och de tror jag är viktigt. Vi lovsjunger för att Gud är den han är, inte för vad vi känner och tycker. Just det också att Gud grep in. Paulus och Silas var tacksamma för att Gud ÄR, så de gav respons och då gav Gud tillbaka.

så jag säger bara det, halleluja!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0