att kunna förlåta

En sak som jag tycker är rätt viktig i livet är att kunna förlåta. Förlåta är något man får göra ganska ofta. Kanske rätt många gånger per dag. Det behöver inte alltid vara jätte stora saker, det kan vara att någon går in i dig och säger förlåt. Då kan de vara viktigt att förlåta, även om det inte är någon big deal.
-
Om vi inte förlåter kan saker få oss att må dåligt, även om vi har förlåtit men ändå inte riktigt gjort det , just för att man inte kan släppa taget om det.
-
Det är viktigt också att förlåta andra även om de inte ber om förlåt. Att vi inte gör så stora saker av allt som händer.
-
I bibeln matt 18:21f står det om en man som undrar hur många gånger man ska kunna förlåta:
Då kom Petrus fram till honom och sade: "Herre, hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot mig och ändå få förlåtelse av mig? Så mycket som sju gånger?" Jesus svarade: "Jag säger dig: inte sju gånger utan sjuttiosju gånger.
-
Jesus säger alltså att vi ska göra det så många gånger mer än vad vi själva kanske vill. Att förlåta är en livsviktig sak, så tänk på bibeltexten. Fråga dig själv: Hur många gånger ska jag förlåta dina vänner egentligen? Tänker jag bara skita och gå ifrån för en liten sak bara för att jag inte kan säga förlåt mer gånger? 
Nej, Jesus säger att vi inte bara ska förlåta de sju gångerna. Vi ska förlåta de sjuttiosju istället! Nu är de inte att vi bara ska förlåta sjuttiosju gånger. Det menas mer att vi ska förlåta så mycket mer än vad vi själva tycker!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0