''vad är lättast, att säga till den lame: Dina synder är förlåtna, eller att säga: Stig upp, ta din bädd och gå?

i Markusevangeliet 2:1-12 står det;
Några dagar senare kom han tillbaka till Kafarnaum och det blev känt att han var hemma. Det samlades så mycket folk att inte ens platsen utanför dörren räckte till längre, och han förkunnade ordet för dem. Då kom de dit med en lam som bars av fyra män. Eftersom de inte kunde komma fram till Jesus i trängseln bröt de upp taket ovanför honom och firade ner bädden men den lame genom öppningen. När Jesus såg deras tro sade han till den lame: ''Mitt barn, dina synder är förlåtna''. Nu satt där några skriftlärda, och de tänkte för sig själva: ''Hur kan han tala så? Han hädar ju. Vem kan förlåta synder utom Gud?''. Jesus förstod i sin ande vad de tänkte och sade: ''Hur kan ni tänka så i era hjärtan? Vilket är lättast, att säga till den lame: Dina synder är förlåtna, eller att säga: Stig upp, ta din bädd och gå?''. Men för att ni skall veta att Människosonen har makt att förlåta synder här på jorden säger jag dig -och nu talade han till den lame- ''stig upp, ta din bädd och gå hem.'' Och mannen steg upp, tog genast sin bädd och gick ut i allas åsyn, så att de häpnade och prisade Gud och sade: ''Aldrig har vi sett något sådant!''

Det är riktigt sjukt häftigt! Jag lär mig en del saker av den här texten, som du kanse också gör.
1. ''Han såg deras tro'' - Han såg deras tro och då sa han till den lame att hans synder var förlåtna. Liksom bara för att männen trodde så blev de så. De är lätt att om vi ber om helade eller något överhuvudtaget så tror vi inte riktigt så då händer inget. Men i bibeln står de också att om du har en tro som ett senapskorn så kan du flytta berg. Att tro är så viktigt liksom, och de är något vi behöver göra för att saker ska hända.
2. ''Mitt barn, dina synder är förlåtna'' - Jesus säger det till den mannen, och likaså vill han säga de till oss. Det är ofta man glömmer att man syndar och bara fortsätter och har tonvis med synder på hjärtat, men att vi syndar och är syndare bevisar bara att vi behöver Jesus. Och om vi tror, så är våra synder förlåtna.
3. ''Hur kan ni tänka så i era hjärtan?'' -  Det är lätt att vi inte tror på det vi inte kan se. Jag kan förstå att männen som tänkte så var förvirrade, men de såg ju och trodde ändå inte. Vad vi tänker i hjärtat är viktigt, iallafall för mig. Och de står ju att Jesus förstod i sin ande vad de tänkte, och likadant är det nu. Han vet vad vi tänker, och om vi tänker sånt i våra hjärtan så ställer han samma fråga till oss.
4. ''Vilket är lättast?'' - Jesus ger de en tankeställare, vad är lättast? Om Jesus hade varit en ''vanlig människa'' och inte Gud, så skulle han inte kunna säga så. Han säger ''vad är lättast, att säga till den lame: dina synder är förlåtna, eller att säga: stig upp, ta din bädd och gå?'' Då tänkte nog de skriftlärda att han inte skulle kunna göra något, men att förlåta var mer rimligt än att säga till mannen att gå. Men bara för det så sa ju Jesus att för att vi ska veta att människosonen har makt så sa han till den lame mannen att gå. Och det är ju sjukt coolt egentligen. Tänk dig en lam man, som inte kan gå eller något, och Jesus säger bara ordet; ''Stig upp, ta din bädd och gå hem.'' och då gick den lame mannen! Tänk vilka saker Jesus kan göra egentligen! I bibeln står de också att vi som tror ska göra så stora under som Jesus och ännu mer! Tänk då vad vi kan göra om vi bara tror! Nu menar jag inte att vad coolt kolla jag skulle kunna hela, utan de är ju inte jag som gör de ändå, utan det är Gud igenom mig. Så tänk på det, många säger att ja men ''de hände bara på Jesu tid, inget kan ju hända nu'' men så är det ju inte alls! kolla er omkring säger jag bara, se allt som Gud gör idag! Det är otroligt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0