Disken på din diskbänk.

Jag vet inte om du alltid diskar eller sätter in i diskmaskinen direkt efter att du har ätit något eller druckit. Kanske gör du det och det är ju väldigt bra, men själv händer det att jag ibland sätter det på bänken istället. Det kan handla om att jag inte orkar eller att jag gör det i hopp om att hinna göra det lite senare, en annan gång.

 

Under ditt liv kommer du att samla på dig mycket disk. Du kommer att göra fel, synda och ta fel vägar i livet. Det kommer hända saker i ditt liv som bara stökar runt inuti dig precis som disken stökar ner i ett kök. En del saker kanske du tar tag i direkt och gör något åt, en del andra kanske du låter vara ett tag för att fixa senare i livet eller bara för att försöka gömma det och glömma bort. Jag vet inte om du märkt det men visst är det egentligen så mycket enklare att diska eller sätta in i diskmaskinen direkt? Sanningen är bara den att vi oftast låter det vara kvar ändå.

 

När du gör fel, se till att det som är fel blir rätt. När du syndar, se till att göra något åt det och få förlåtelse för det. När du tagit fel vägar i livet, se då till att gå tillbaka och hitta rätt igen. Och som en kompis sa till mig en gång: ”Sitt inte bara där och vänta på att något ska ske. För att saker ska hända kan du inte bara kolla på, du måste göra något åt det”.

 

Det är så ofta som jag gör fel och sitter och jämrar mig över det istället för att göra något åt problemet. Det kan handla om att jag blivit avundsjuk på någon och sagt något dumt. Det kan handla om att jag valt saker framför Gud. Det kan handla om tankar jag haft inom mig som jag inser inte alls varit bra. Det kan handla om att jag hört Gud men inte lyssnat på det. Istället för att gå till botten med det direkt och göra något åt det blir jag ledsen över hur jag kunnat göra fel och surar över det. Problemet försvinner ju liksom inte om jag inte gör något åt det och troligtvis kommer jag bara få fler problem om jag bara fokuserar på det. Och istället för att vara fri ifrån lagen som Petrus säger i Bibeln så blir jag en fånge under lagen. Jag blir fast i problemet istället för att befrias från det.

 

En sak du måste komma ihåg är att själv kan du inte göra något. Att du själv skulle försöka få bort allt skulle vara som att tvätta en fettig tallrik utan diskmedel - problemet skulle inte försvinna. Jesus är som ett diskmedel och vill hjälpa dig att göra rent. Antingen sätter du in det i diskmaskinen och låter Jesus göra allt men det jag skulle rekommendera och som skulle hjälpa dig mest är att du börjar att diska förhand tillsammans med Jesus. Jesus vill att din diskbänk ska vara ren, att ditt inre ska vara rent. Men Jesus kan inte göra något om du själv inte sätter in det i maskinen eller själv börjar att diska. Du måste bära fram problemen för honom och be om förlåtelse och hjälp att fixa det.

 

Det är bara det att bara för att du diskar upp disken som finns på din diskbänk nu, betyder det inte att det aldrig mer kommer att finnas disk, för det kommer det att finnas. Fast det ger dig inte rätten att göra fel bara för det. Bara för att du kommer att kunna diska bort det, att få förlåtelse för det, ger det dig inte rätten att fortsätta synda och göra fel. Du kan inte tänka att det inte spelar någon roll hur du lever för det gör det. Diskmedlet är inte gratis, det kostar liksom. Jesus dog faktiskt för alla synder du gjort och kommer att göra. Så bara för att du tycker att du kan komma lindrigt undan så är det på allvar, Jesus dog för dig och dina fel, din disk.

 

Det spelar roll hur du lever ditt liv och vad du gör åt sakerna du gjort fel. Låt inte din diskbänk fyllas på med disk för det gör ditt hjärta bara mindre rent. Låt inte din diskbänk fyllas utan ta tag i det direkt istället. Du behöver inte diska dina fettiga tallrikar och dina synder själv för det finns inget du kan göra åt det. Du behöver Jesus och han dog till och med för att du skulle kunna bli ren. Gå till Jesus och ta hjälp av honom, för bara hans hjälp kan du bli ren, kan du bli fri.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0