Varför jag är kristen och tror.

Jag vet inte om du som läser detta inlägg vet vem jag är. Kanske känner du mig personligen, kanske vet du lite halvt vem jag är, kanske har du ingen aning. Hur läget än är, så har du på något sätt nu hamnat på min blogg och sitter här och läser. Hur du är tagit dig in hit så vill jag förklara för just dig vem jag är och varför jag är den jag är. Jag kan väldigt kortfattat förklara mig och det är att jag är kristen. 
 
Kanske är din första tanke att klicka ner sidan direkt, kanske förstår du precis, kanske sitter du nu och tänker och undrar varför jag är just det. När man hör ordet kristen och kristendom finns det tusentals tankar som sveper förbi i huvudet. Vi har alla olika uppfattningar av ordet och tycker olika om kristna människor. Detta må inte vara ett av mina bästa inlägg, men kanske ett av de viktigaste. Här har du delar av min story. 
 
Jag kan ärligt säga att mitt liv inte är perfekt och har aldrig varit. Jag blev trakasserad som liten och trakasserade sedan andra ett tag därefter. Jag har varit oerhört egoistisk och varit väldigt taskig mot många utav mina vänner. Jag har förlorat många vänner på grund av saker jag gjort och jag har behandlat mig själv väldigt dåligt. Jag kan vara väldigt envis och vara ett kontrollfreak. Jag har alltså gjort fruktansvärt många saker som inte alls varit bra eller okej, och jag skulle kunna fortsätta rada upp hur många saker som helst. Poängen är i alla fall att mitt liv inte varit perfekt och fortfarande inte är. Vilket skulle kunna sammanfattas med ett ord - synd. Mitt liv var fullt av synd och skulle jag inte vara kristen så skulle det vara allt jag hade och det skulle rent av sagt vara skit.
 
Saken är den att jag som kristen läser Bibeln. Bibeln berättar om ondska, om synd. Att det är synden som skiljer oss ifrån Gud och att Jesus dog för våran skull och tog våra synder så att vi skulle kunna få vara med Gud istället. Det betyder att jag som kristen tror på förlåtelse och jag tror på att Jesus faktiskt dog för min skull. Att alla fel jag gjort och alla saker jag sagt, kan bli förlåtet.
 
Har ni någon gång sårat en kompis eller någon förälder och sedan sagt förlåt och fått förlåtelse? När man får förlåtelse får man en sådan sjuk frid inom sig och man känner sig så fruktansvärt fri. Och i Bibeln står det såhär, och jag tar det på engelska: So if the Son sets you free, you will be free indeed. (John 8:36)
Jag har fått förlåtelse av många människor för saker jag gjort, men ingen förlåtelse har varit så total och gjort mig så fri, så som förlåtelsen jag fått ifrån Gud. 
 
För mig är handlar inte kristendom om en Gud långt borta bakom molnen som inte bryr sig om oss. Att vara kristen för mig handlar om en relation, en relation till Gud och med Gud. Jag har många i min närhet som verkligen älskar mig. Bibeln berättar om att Gud är kärlek och att Gud är en pappa. Jag har föräldrar som älskar mig men jag kan säga dig att jag har fått större kärlek av Gud än mina föräldrar, trots att mina föräldrar älskar mig mest i hela världen och gör allt för mig. Gud är alltså större än det och allt jag fått uppleva och vara med om. Kärlek finns och det gör också Gud.

Människor säger åt mig att bevisa att Gud finns för att om han finns, då måste han gå att bevisa. Jag kan förstå tankarna för vi lever i en så sjukt sekuläriserad värld. Saken är bara den att Gud är som en vind. Det finns ingen chans att du kan se en vind. Du vet att den finns för du hör den. Du vet att den finns för att du känner den. Du vet att den finns för att du ser vad den berör. Men(!) du kan ju inte se själva vinden. Likadant är det med Gud. Jag vet att Gud finns för jag kan höra honom. Jag vet att Gud finns för att jag känner honom. Jag vet att han finns för att jag ser vad Gud berör med sin kraft. Det kan vara svårt att förstå men du behöver inte förstå. 
 
Jag tror på Gud och är kristen för att jag hör honom, genom Bibeln till exempel. Jag tror på Gud och är kristen för att jag ser allt han gör för mig och för andra. Jag tror på Gud och är kristen för att jag känner Gud på insidan av mig och har fått en sidan frid i min själ, en sådan kärlek och en sådan förlåtelse. Jag tror på Gud och är kristen för att jag vet att Gud finns, även fast han inte syns. Precis som du vet att vinden finns även om du inte ser den. Jag är alltså kristen på grund av att Gud finns. Så varför är du kristen? Varför är du inte kristen? Jag menar, är du inte kristen är det ju något du verkligen missar. Detta är absolut det bästa som hänt mig i mitt liv. 
 
Därför vill jag avsluta med några meningar som Dr Donald Whitaker, fd ateist som nu är kristen, sa: "Och jag kan tala om en sak för dig. Det var en frid som kom över mig som jag aldrig hade upplevt. Jag hade sökt efter den friden i flaskor, i alkohol. Jag hade sökt efter den i nålar. Jag hade sökt efter den i medicinen. Jag hade sökt efter den i kvinnor. Jag hade sökt efter den på alla möjliga ställen. Men det fanns ingen frid i mitt liv. Men så fort som jag accepterade Jesus Kristus, som min herre och frälsare, var jag inte längre rädd."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0