Lagisk eller fri.

Har du någon gång bestämt dig för att läsa ett kapitel i Bibeln varje dag och efter tre dagar insett att du inte läst ett enda kapitel och sagt åt dig själv att du är en sådan dålig kristen? Eller har du någon gång bestämt att börja be flera gånger varje dag men på kvällen insett att du nästan inte bett en enda gång under hela dagen? Kanske är det inga bestämmelser om Bibeln eller bön du har haft, kanske har det handlat om något annat. Men jag tror att du på något sätt kan förstå vad det är jag menar. 
 
Jag fick ett meddelande på Facebook häromdagen med en predikan som jag nu i veckan har kollat på. Den handlade om Guds lagiska nåd som säger att vi är fria och inte står under lagen. Predikanten var tydlig och frågade lyssnaren varför vi går tillbaka till lagen trots att vi inte står under lagen längre. Varför vi trots friheten, sätter krav på oss själva och gör oss lagiska. Att vi måste läsa Bibeln, måste be, måste evangelisera m.m. Och ja, det är en bra fråga. Varför sätter vi krav på oss själva och blir lagiska när vi faktiskt är fria från lagen?
 
Ni vet säkert hela berättelsen ifrån skapelsen till nu. Ifrån början gav Gud Eva och Adam en fri vilja, vilket ledde till ondska, till lagar och sedan till Jesus. Gud gav alltså Eva och Adam en fri vilja. Gud ville inte att Eva och Adam skulle tvingas att älska Honom för Han ville ju att de skulle välja själva, för att Han ville ha frivillig kärlek. Varför i hela världen tvingar vi oss många gånger själva att älska Gud när det Han egentligen vill ha är äkta kärlek!

Ärligt talat så tycker jag det många gånger är svårt att vara kristen för att jag sätter så mycket krav på mig själv att jag ska vara si och så och göra både det ena och det andra. Men hallå?! Varför gör jag det när jag inte står under lagen längre utan är fri?! 

1 Korintherbrevet 13 förklarar att om du har allting men saknar kärlek så har du ingenting. Därför spelar det inte heller någon roll hur mycket du gör och sätter upp för krav på dig själv så länge du inte har kärleken. Kärleken är grunden för kristendomen. Gud är kärleken och är själva grunden. "Gud älskade världen så mycket att Han gav sin enda son för att de som tror på Honom inte ska gå under och ha evigt liv." "Vi älskar för att Han först älskade oss." För att vara kristna måste vi förstå vad Gud faktiskt gjort för oss. Vi var alla syndare och stod under lagen. Vi klarade inte av att hålla lagen för att vi var syndare och vårat pris var döden. MEN! Gud älskade oss så mycket att Han gav sin son för att ta vårat straff på sig och gav istället det pris Han skulle få till oss. Vi är alltså fria ifrån lagen! Vi kan inte göra något för att förtjäna Guds kärlek. Det kvittar alltså hur mycket du läser Bibeln eller hur mycket du ber, du kan inte förtjäna kärleken ifrån Gud. Det kommer du aldrig att göra! Står du under lagen måste du hålla alla lagar men som syndare klarar du aldrig av det. MEN! Du som tror står inte under lagen längre och måste ingenting! DU ÄR FRI!

Men då säger du: det står ju i Bibeln att man ska älska alla andra människor och att man ska göra det ena och det andra. Och ja! Det står fortfarande massa grejer du ska göra. MEN! Du är inte lagisk och ska inte vara religiös! Har du förstått Guds kärlek till dig och vad Han har gjort för dig kan du inte bara hålla dig kärleken för dig själv. När du förstår det är din kärlekstank fylld och svämmar över. Då kan du älska Gud, älska människor och genom att älska alla människor håller du alltså alla budorden. Kärleken är hemligheten! Genom att älska håller du alla budord! Det står inte i Bibeln att Gud älskade oss för att vi älskade Gud först. Det står att "vi älskar därför att Gud först älskade oss!!" 

Det är svårt att förstå, det kan jag hålla med om. Detta är något som har blivit allt mer tydligare för mig de senaste dagarna och som jag verkligen har förstått. Så jag säger detta lika mycket till dig som till mig:
Du är fri! DU ÄR FRI!! Så sätt då inga krav på dig själv om att du måste läsa ett kapitel i Bibeln varje dag, eller att be, eller att älska, eller allt annat. Gör inte så att du blir lagisk, för går du ju tillbaka till lagen trots att du egentligen är fri! Älska för att Gud älskade dig först. Han vill ju inte ha tvingad kärlek, Han vill ha äkta kärlek! Bli inte religiös! Hitta kärleken och när du gjort det, då gör du inte saker för att du måste, då gör du det för att du vill. Då VILL du läsa Bibeln för att du förstått att Gud älskar dig! Då VILL du be hela tiden för att Gud älskar dig! Då VILL du älska andra människor för att kärleken du fått ifrån Gud bubblar över dig. Då gör du saker för att du VILL! För att du då älskar för att Gud älskat dig först!

Kommentarer
Postat av: Mattias

AMEN du har så rätt! Bra skrivet, det här delar jag vidare :-)
Gud välsigne dig!

Svar: Eller hur! Ja men tack! :D Gö du så! Gud välsigne dig också broder i Herren! :D
Linnéa Sandgren

2013-09-09 @ 23:07:18
URL: http://mattiastankar.blogg.se
Postat av: David

Bam! Fullträff rätt i hjärtat. Det här behöver jag höra och verkligen förstå. Det är så mycket sanning i det och samtidigt som det gläder mig att läsa det så sätter jag nya krav på mig själv. Varför ska det bara så svårt att bara ta emot Jesus med nyfikenhet och längtan, varför ska så mycket komma i vägen?

"Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. (Matteusevangeliet 6:33 B2000)"

"Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt.« (Matteusevangeliet 11:28-30 B2000)"

Be gärna att Jesus låter mig finna vila, att jag kan skala bort allt utom min enkla längtan efter honom - att allt annat ska få komma ur vägen.

Frid!

Svar: Hej David! :) Vad glad jag blir av att höra att det på något sätt träffade dig och ja, jag förstår vad du menar. Som jag skriver i inlägget skriver jag det lika mycket till mig för jag tycker också det är svårt. Men vi behöver iallafall försöka att förstå och göra det vi kan. Vi får bara sätta hoppet till Gud och så får Gud göra resten :)
Ja men självklart ska jag be för dig David! Du kan göra en del i dig själv, men endast Jesus kan hjälpa dig att bli helt fri! Så be till honom. Öppna ditt hjärta och be Jesus rena det! Tror det kommer hjälpa. Mitt hjärta har inte blivit rent helt än, för vissa tar det kortare tid än andra, men mitt hjärta blir saktare men säkert förändrat. Inget är ju omöjligt för Gud. Men jag ska be för dig broder. Jag vet alltså hur det känns så jag ska verkligen be för dig! :)
Gud välsigne dig!!
Linnéa Sandgren

2013-09-10 @ 00:03:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0