Jesus på berget.

När jag var i Bolivia nu i somras så var vi uppe på ett litet berg. Likt många andra länder i Syd-Amerika så har också Bolivia sina Jesus-statyer lite överallt och även på berget i Cochabamba fanns det en staty. Jag och min pappa var uppe i statyn och kollade ut genom hålen utöver staden när min pappa säger: ”Linnéa, nu är vi i Kristus. Det är såhär det känns. Man får en helt annan syn här ifrån och man ser saker på ett sätt man kanske inte trodde var möjligt. Vi är i Kristus.” 


En liten rolig liknelse kanske ni tycker men jag kan inget annat än att hålla med om det min pappa sa till mig. Jag har sett saker och fått uppleva saker som jag aldrig trott varit möjligt. Inte för att jag är den jag är, utan för att Jesus är den han är. Helt enkelt för att jag fått en helt annan syn på livet, på mig, på andra, på världen, på allt – genom att jag fått vara med Jesus.

 

Nerifrån staden Cochabamba och även på det lilla berget tyckte jag nästan att det inte var något speciellt med den där statyn. Det var liksom en staty men vad skulle en staty göra mig? Fast samma syn som jag hade på statyn är det många som har runt omkring mig. ”Linnéa verkar ha det bra som kristen. Hon vet vad hon vill och vad hon tror på. Den där Jesus ja som fanns för många många år sedan. Vad skulle det kunna göra för mig? Vad skulle Jesus kunna göra för mig?”


När jag berättar om min tro och pratar om Jesus så förstår jag verkligen att människor inte tror på det jag säger. Det är så svårt att vara på utsidan och förstå hur det är att vara inuti det. Jag har hört många människor berätta för mig hur häftigt det är att vara i en Jesus-staty men själv kunde jag inte tro på det som de sagt förrän jag själv var i den. Jag förstår att du kanske inte tror på det jag säger för det är ju så, man vet ju inte hur det är förrän man verkligen lever i det. Men, låt mig ännu en gång förklara min tro för dig.

 

Jag har många gånger försökt leva i mig själv. Jag säger inte det bara för att säga det för jag är faktiskt ärlig nu. Det är flera gånger som jag har mått dåligt och tänkt att jag har det bättre för mig själv. Dagar går och livet rullar på. Dagar kan vara hemska men också rätt bra. Dagar har varit fantastiska – men(!) ingen dag i mig själv har gett mig den frid och det lugnet i mitt hjärta som jag fått när jag gått med Gud. Jag säger inte att livet inte är underbart för livet kan vara underbart utan Jesus, men ingenting slår livet tillsammans med Jesus.

 

Jesus säger att han är världens ljus. Att gå för mig själv i världen är som att gå i ett stort mörker. Jag vet det, för att jag har fått se ljuset runt omkring mig. Varje gång jag bestämt mig för att leva för mig själv så har ljuset försvunnit. Jag kan säga att jag inte är stolt över de besluten men är glad att jag stannar kvar nu. För livet är inte detsamma när det är mörkt som när det är ljust. Livet kan vara bra i mörker men det är så mycket bättre när man ser det runt omkring. Jesus får mig att se saker på sätt jag aldrig trott jag kunnat se. Precis som när jag var uppe i Jesus-statyn och fick se utöver staden, så får jag en annan syn när jag är i Jesus, när jag är med Jesus. Han lyser upp det runt omkring mig och förändrar mig för varje dag som går. Han är mitt ljus och det är det jag tror på. Jag har alltså fått en helt annan syn på livet, på mig själv, på andra, på världen, på allt – genom att jag fått vara med Jesus.

 

Kanske är jag det berg som du får se Jesus på, kanske är det någon annan, kanske är du själv ett berg. Jag vet att det kan se ut som ingenting men jag lovar dig – skulle du hänga med mig in i Jesus och se hur det är därifrån, då skulle du veta vad jag pratade om. Och är du själv ett berg så vet du nog mycket väl vad jag menar. Kanske har du försökt att tro men inte känt något? Då vill jag be för dig. Detta är min verklighet och jag skriver inte detta inlägg för min egen skull. Jag skriver det för att det är sant.
- Jesus är ingen staty som bara står på ett berg och han är inte heller en man som bara levde för 2000 år sedan. Han är så mycket mer och jag hoppas att du en dag får uppleva det. -

 

 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Hej !
Tycker du skriver riktigt bra inlägg verkligen !
Jag själv är det där berget, dock känns det som min jesus staty inte har några hål att titta ut igenom, om man ska fortsätta på din liknelse..
Jag har känt gud på större evenemang och när jag är på Elida (en stor kristen segelbåt) men det är bara några få ggr per år.. och jag skulle tycka att det skulle vara väldigt snällt om du kunde skriva ett inlägg om att få mer av jesus och gud i sin vardag.. och gärna mer specificierat (om det går) än lyssna på lovsång, läs bibeln och be.. jag gör det men det blir lixom ingen skillnad.. som om jag är kvar nedanför berget och undrar hur jag kan komma upp igen, för jag har sett det och vill komma dit igen, hemma.. men det funkar lixom inte..
Väldigt tacksam för svar/inlägg ! :)

Svar: Hej Lisa! Vad glad jag blev av att du känner så! Tack! :D Jag vet hur det är. Det är så ibland. Det roliga, eller ja, saken var den att jag hade faktiskt planer att skriva lite om att vara nära Jesus och ha en nära relation med honom nu ganska snart, så det var ganska sammanträffande faktiskt vilket jag tyckte var ganska coolt. Gud är rätt häftig ibland alltså ;)
Jag kommer antagligen skriva mer när jag väl skriver mitt inlägg, men att vara kristen handlar ju om att följa Jesus, att ha en relation med honom. För att ha en relation med någon och komma nära någon måste man umgås med personen. Genom att vi ber, läser Bibeln, sjunger lovsång m.m så umgås vi med honom och det gör att vi kommer närmre honom. Jag säger inte att det är lätt för det ska jag säga dig, jag har väldigt svårt med det de mesta av tiden, men relationen blir ju inte bättre av att inte umgås med honom. Har du några kristna kompisar runt omkring dig där du bor? Har du någon att prata med om tron när allt svajar eller när allt är toppen? Någon kristen att dela det med? Det är något som hjälper mig. Har du inte det, så kan du höra av dig till mig, för jag finns tillhands om det är något.
Att känna Gud på en konferens eller något annat större är sjukt lätt. Många kristna runt omkring en och man matas fullt med Gud varje dag flera gånger om. VI får liksom inte de boosterna av Gud när vi är hemma. Det är då vi inser att vi behöver få en relation på riktigt, på djupet, för att det ska fungera. Det är inte lätt och relationer blir aldrig perfekta på en gång. Fortsätt kämpa. Umgås med Gud på de sätt du tycker bäst om. Är det att lovsjunga - gö det då. Jag önskar att det fanns några regler eller anvisningar om hur det exakt går till och hur man ska göra för att komma nära Gud. Öppna bara ditt hjärta. Kom som du är, lägg ner fasaden. Sätt ingen press på dig själv. Närma dig Jesus så lovar jag dig att han kommer närma dig med.
Jag skriver gärna mer till dig om tips och sådant men känner att mitt svar börjar bli ganska långt. Men hör av dig isåfall okej? Jag hjälper gärna till.
Tack för din kommentar och dina tankar. Jag ska be för dig, det gör jag redan. Jag ska be för din tid med Gud och din relation till honom. :)
Gud välsigne dig!! <3
Linnéa Sandgren

2013-11-02 @ 23:44:51
Postat av: Lisa

Hej Linnéa! Tack så sjukt mycket för svaret! Och tack för att du ber för mig, det gör mig verkligen så sjukt glad ! <3
Jo, jag har några kristna vänner och utan att låta för elak emot dem så känns det som om de tittar ner på mig när jag säger att jag har problem med att komma nära Gud, för de är/verkar vara väldigt nära Gud och har vart kristna längre än mig (jag har vart det i ca 14 månader)

Jag ska försöka att vara med Gud mer, jag har egentligen vetat det innan också men får börja att verkligen försöka nu. Det blir väl automatiskt svårare att komma närmare någon när man till en början inte får nån respons (som att lära känna den där tysta tjejen i klassen som aldrig säger så mycket, vilket lätt blir ganska jobbigt efter ett tag, även om belöningen i slutändan kommer bli sjukt stor när det gäller Gud

Det är bara roligt med långa svar, då vet man att personen bryr sig, så jag är bara tacksam !
God bless you too !! <3

Svar: Det var väl så lite så, det gör jag gärna, mer än gärna!Jag förstår vad du menar, känner igen mig en hel del. Nej men oj vad spännande att du inte varit kristen längre!

Då är vi två, vi får kämpa tillsammans. Även där vet jag hur det är. Det är väl bara att kämpa på, jag antar att det är det enda man kan göra. Vi får peppa varandra?

Vad bra, det gör jag. Kram! <3
Linnéa Sandgren

2013-11-05 @ 21:52:07
Postat av: Lisa

Hur länge har du varit kristen? Det verkar inte som om din familj är det eller ?
Aa, det är väl bara att kämpa på, säkert är iaf att det kämpandet blir belönat, även om vi inte märker det på en gång så får vi något för det
Tycker jag låter som en bra idé !

Kram <3

Svar: Min familj har alltid varit kristna, så jag är uppvuxen i en kristen familj. Så jag har vuxit upp med min tro. :) Bra, då säger vi så!
Kram!
Linnéa Sandgren

2013-11-13 @ 13:29:43
Postat av: David

Som vanligt när man kikar in på din blogg Linnea så blir man inte besviken. Gud fyller dig med så mycket kloka tankar och sätt att se på saker. Det tackar vi Gud för - det är så underbart att han kan använda oss till att bygga upp varandra - det glädjer mig att du ihärdigt låter Gud använda dig. Det är inspirerande!


Svar: Jag vet att jag är sen på att svara men ska säga att den här kommentaren verkligen träffade mitt inre när du skrev den. Det var precis vad jag själv behövde höra så jag tackar Gud för dig med! Och ja, det är underbart att han kan använda oss att bygga upp varandra. Fortsätt vara den Gudsman du är! :D Gud välsigne dig broder! :D
Linnéa Sandgren

2013-11-26 @ 02:18:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0