Psalm 23

Häromkvällen när jag försökte sova så kom Psalm 23 upp i mitt huvud, om och om igen. Jag var så trött men tillslut tog jag tag i mina tankar och öppnade min Bibel. De flesta av er har säkert redan hört psalmen, men den lyder såhär:

Herren är min herde,
ingenting skall fattas mig.
Han för mig i vall på gröna ängar,
han låter mig vila vid lugna vatten.
Han ger mig ny kraft
och leder mig på rätta vägar,
sitt namn till ära.
Inte ens i den mörkaste dal
fruktar jag något ont,
ty du är med mig,
din käpp och din stav gör mig trygg.
Du dukar ett bord för mig
i mina fienders åsyn,
du smörjer mitt huvud med olja
och fyller min bägare till brädden.
Din godhet och nåd skall följa mig
varje dag i mitt liv,
och Herrens hus skall vara mitt hem
så länge jag lever.

Jag har nog läst texten hur många gånger som helst och ni vet hur det är, en text kan säga så mycket men ofta när man läst den om och om igen så säger den inte det. Häromdagen då jag fick upp bibeltexten så funderade jag verkligen över texten när jag läste den, precis som man brukar fundera över en text första gången man läser den. Psalm 23 säger verkligen någonting och får mig att fundera över hur jag har det i mitt liv.


Igår var jag tillsammans med några vänner och hade hemgrupp. Jag vet inte vad det var som flög över mig, jo det var den Helige Ande, men det var så underbart. Jag blev verkligen fylld och än en gång förstod jag att detta verkligen är på riktigt. Jag vill inget annat än att ha Gud. Jag vill inte det. Detta är på riktigt, detta är på allvar. Psalm 23 var inte bara en text bland mängden i Bibeln, psalm 23 var på riktigt för mig, den är på riktigt! Så min fråga till dig är: Vad betyder psalmen för dig? Är den bara en text i Bibeln eller är det en text som verkligen betyder något? För den kan betyda något, precis som för mig!

Herren är min herde och ingenting ska fattas mig. Inte ens i den mörkaste dal är jag rädd, för du är med mig. Tack Gud för det!


Kommentarer
Postat av: My

Wow. W o w ! Haha, wow! TACK, Linnea!! Yeah, TACK GUD!! Det är helt fantastiskt! Herren ÄR min Herde! INGENTING SKA fattas mig! Herrens hus SKA vara mitt Hem SÅ LÄNGE JAG LEVER! Asså, förhoppningsvis är det typ 80 år till! 80 år! Och sen hela evigheten, hahaha JAAA! :D

Svar: Åh vad skönt!! Det var så lite så! Gud är fantastisk!!
Herren är vår herde och ja, vi får hoppas vi lever länge till ;) vi kommer som sagt leva föralltid.. haha ;)
Linnea Amanda Sandgren

2013-01-10 @ 15:19:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0