Livets rushkana och vägen upp.

Jag tror att livet kan vara jobbigt ibland, ärligt talat väldigt jobbigt. Saken är bara den att i de jobbiga perioderna tror jag att vi har vårt fokus på fel ställen. Jag har under den senaste tiden kanske inte mått allra bäst, vilket också är anledningen till att jag inte skrivit här på ett väldigt bra tag. Jag kan märka hur mitt fokus fallit mot mig själv och genast gjort livet mycket jobbigare än det egentligen är men livet behöver inte vara jobbigt, hemligheten är bara att sätta sitt fokus på rätt saker. Det kan vara sjukt svårt men när man väl fått sitt fokus dit kommer ens att liv vara mycket enklare. Inte perfekt, men enklare. Jag tror att livet handlar om relationer och att livet handlar om andra. Fokuserar du dig på andra människor (och Gud) så kommer det mesta att ordna sig, då blir du inte lika påtaglig. Jag är inte världens bästa på det jag nu predikar ut för jag jobbar själv med dessa grejer, men det är just därför jag tror det är viktigt att jag delar med mig av det.  

Kanske lever du i livets ljus just nu och känner att allt är perfekt. Det är isåfall toppen och jag hoppas och ber för att du ska hålla dig kvar där då. Sanningen är bara den att vi flesta inte lever där. Livet kan vara bra ibland och det känns som att det inte finns några problem men det är också jobbigare ibland. Allt kan vara toppen men livet åker rushkana ibland (vilket händer för ofta enligt mig) vilket får allt kännas som skit. Man känner sig helt disconnected ifrån Gud. Allt känns så långt borta. Man känner sig som en isbit. Det spelar ingen roll vad man gör för allt känns bara fel. Man känner sig dålig. Jag skulle kunna räkna upp många fler tankar men vet du vad? Det är okej att känna så. Livet är inte alltid perfekt och det har Gud inte heller lovat.
 
Som jag sa innan tror jag att livet handlar om relationer och om andra. Sitter du och tittar dig själv i naveln och kopplar bort allt annat är det klart att allt blir jobbigare. Jag vet det mycket väl men trots det fastar jag och tittar på mig själv allt för ofta. Lyfter vi då blicken till något större så blir ens egna problem inte lika stora. Det blir helt enkelt enklare att leva. Jag säger absolut inte att det är lätt att vara kristen, för det är det inte(trots att det är värt det) men just att släppa sig själv gör livet enklare, vilket också är det allt handlar om som kristen. För då blir det lättare att älska andra människor, det blir lättare att älska Gud och jobba på relationen tillsammans med Honom, när vi inte har oss själva i centrum. 

Jag säger inte att något är lätt, men så länge du hittat kärnan och jobbar ditåt så kommer du antagligen komma dit efter ett tag. Det är bara att fortsätta, att inte ge upp. Flyttar du blicken från dig själv och uppåt, då kommer ditt liv bli mycket enklare än vad det är nu. Hitta målet och försök att springa mot det.



Kommentarer
Postat av: LIENE

Känner igen mig. Jag har haft väldigt många svackor då allt känns bara skit och det har gjort att jag fokuserar ännu mer på mig själv fast egentligen tror jag att jag hamnade i svackan för att jag började fokusera på mig själv.

Francis Chan, en pastor på youtube predikar också om att man blir bara olycklig om man försöker älska sig själv istället för Gud och andra människor: http://youtu.be/TBjMrusvqjk

Fast det betyder ju inte att man inte ska älska sig själv, utan att man inte ska fokusera så mycket på sig själv. För utan Gud tror jag det är svårt att älska sig själv. Ser man sig själv och inte Gud blir allt bara fel och man blir girig och deprimerad.

Svar: Ja men jag förstår det, det är en farlig cirkel det där men tyvärr är det lätt hänt. Och ja jag håller med dig helt, kloka tankar du har! Jag tror med att det är så, så jag kan inget annat än att hålla med. Tack så jättemycket för dina tankar och att du kommenterade! Jag har en lapp på min toalettspegel som står: Tänk inte mindre om dig själv utan mindre på dig själv. Vi behöver inte tänka mindre om oss själva då Jesus säger att vi ska älska Gud av hela vårt hjärta och älska vår nästa som oss själva. Vi behöver alltså älska oss själva för att älska andra men att inte ha fokuset på sig är viktigt att komma ihåg. Gud välsigne dig vännen! :D
Linnéa Sandgren

2013-12-19 @ 19:05:18
URL: http://lifefromwithin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0