Ett nyårslöfte som handlar om andra.

Snart är det dags för ett nytt år och ska man följa traditionerna så är det snart dags för att sätta nya löften inför nästa år. Jag har funderat över hur detta året har varit och funderar på hur nästa skulle kunna bli bättre. Detta året har varit helt okej ändå. Jag började mitt andra år på gymnasiet och jag har vågat ta steg i min tro som jag aldrig trott skulle ha vågat. Jag har fått be för klasskompisar, klasskompisar har hängt med till hemgruppen och jag har märkt hur många inte visar intresse men ändå är så oerhört nyfikna. Att jag fått prata om min tro är ju bra men mitt nyårslöfte handlade om andra och handlade inte i första hand om att prata om min tro utan att visa kärlek och att älska andra människor. Jag kan inte säga att detta årets nyårslöfte blev perfekt för det blev det verkligen inte men jag hoppas att det kommer att bli bättre nästa år.

 

Ett löfte eller ett mål kan egentligen sättas när som helst men att sätta ett vid nyår gör det mer konkret. Problemet med nyårslöften är att det inte alltid blir som man tänkt. Många människor sätter löften som att träna mer men för de flesta går det i backen redan i början av året. Precis som att inte äta godis, det förstörs redan någon dag efter för människa som man är faller man för frestelser. Saken är den att det inte finns garantier på att ditt nyårslöfte kommer att hållas. Det är ditt ansvar och det är du själv som avgör hur det blir. Mitt nyårslöfte för nästa år, likt detta året, kommer handlar om andra. Att jag ska försöka ha min blick på andra och Gud och inte på mig själv. Att jag ska försöka älska andra människor och ge vidare det jag har och det jag fått av Gud till andra. Fast det betyder inte att jag kommer kunna älska andra hela tiden eller leva för andra varje dag. Men! En sak som jag tror är viktig angående löften är att köra all in för det och ska jag berätta en hemlighet för dig? Att köra all in för något betyder inte att du inte kommer att misslyckas men så länge du ändå gör det du kan för att lyckas, att du gör ditt bästa för att komma så långt du kan, och resa dig upp när du fallit, så är det bra.

 

Jag sa det till dig förra året och jag säger det till dig nu för jag tror att det är så sjukans viktigt. Jag skulle verkligen vilja uppmana just dig att ha ett nyårslöfte som inte handlar om dig själv - utan om andra. Så jag frågar dig: Vad kommer ditt nyårlöfte bli? Ska det handla om godis och träning, eller om något som verkligen kan göra skillnad? Fundera på det. Mitt nyårslöfte kommer att handla om andra - och ditt?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0