Att gå på den smala vägen.

I Bolivia finns det väldigt många farliga varav en kallas för dödens väg. Under min tid i Bolivia åkte jag som tur var aldrig på dödens väg men däremot åkte jag på en väg väldigt lik den. En lång väg längs med bergen som är smal och väldigt krokig. På ena sidan av vägen finns en bergvägg och på andra sidan ett stup rakt ner. Längs med den långa vägen syntes små gravstenar titt som tätt och under min resa på den farliga vägen kom jag att tänka på ett citat ur den kristna filmen Facing the Giants. Scenen utspelar sig på en fotbollsplan där tränaren pushar spelaren att gå på den smala vägen för att träffa målet. Det lyder ungefär såhär:
”Du beter dig som att du ska missa målet innan du ens försökt. Du måste ändra din inställning! Att missa målet hjälper ingen, du måste gå rakt fram och träffa målet! Vet du? Ja? Nej! Bibeln säger att: Den porten är vid och vägen bred som leder till fördärvet, och den porten är det många som går igenom. Men den porten är trång, den vägen är smal. Den porten leder till livet och det är få som finner den. Vem som helst kan missa, men det hjälper inte dig! Skitsamma om det inte går till på det perfekt sättet men du måste komma till målet. Du måste välja den snäva vägen. För det är det enda sättet att hitta din belöning.”


Ska jag erkänna så är jag en person som väldigt lätt ger upp. Vilket jag inte alls är stolt över. Jag ger lätt upp och att gå på den smala vägen tycker jag många gånger är alldeles för svårt. Kanske är jag inte ensam om att tänka och tycka så? Jag tänker inte säga att jag i Bolivia fick värsta Halleluja-moment och helt plötsligt ändrade uppfattning och körde all in på den smala vägen. Nu syftar jag alltså inte på dödens väg eller någon annan farlig väg i Bolivias berg. Jag syftar på livets väg.

 

Jesus säger att Han är vägen, sanningen och livet. Jesus är alltså vägen och det är på Honom du och jag ska gå. Ett liv utan Gud kan vara stormigt men som kristen kan det ofta storma upp till stora vindar med. När du går på den rätta vägen får du motstånd för att den onde försöker göra allt i sin makt för att få bort dig från den. För Jesus är vägen, sanningen och livet! Det är genom Honom du får liv när du gått på den smala vägen! Därför behöver du också sanningen i din vandring på vägen och det är något jag faktiskt lärde mig under min biltur. För Jesus är alla tre grejerna. Jesus är sanning och att gå på den smala vägen och sedan få liv utan att ha sanning går liksom inte. För vägen, sanningen och livet går ihop!

Du vet, Jesus har aldrig sagt att det är lätt. Det står att det är få som finner vägen men en sak har Han sagt, och det är att det är värt det! Det är värt att gå på den smala vägen för den vägen leder till livet.

 

Som jag sa så är jag inte den bästa på att kämpa järnet. Därför borde jag kanske inte ge er goda råd, men det jag skulle vilja säga till dig, just idag och som jag också säger till mig själv, är:
Gå in genom den trånga porten, in på den smala vägen. Som tur är, är inte den smala vägen som vägarna i Bolivia. Visst finns det lite diken längs vägen men inga stup. Så varje gång du faller har du chansen att komma upp på vägen igen. Kom ihåg det! Jag vet hur det känns att falla, men att komma upp på vägen igen är så värt det! Det jag har lärt mig är att vägen, sanningen och livet är ett – Jesus. Så gå på vägen med sanning för att få livet. Det är inte lätt, men det är så värt det! Vi måste ändra vår inställning och köra all in, och det säger jag även till mig själv! Så keep going sisters and brothers och gå med mig! Ramlar någon så hjälp personen upp igen. Vägen är smal, det är den sannerligen, men den leder till livet! Och livet är så värt det!
AMEN! 

 
 
Jesussajten.se

Kommentarer
Postat av: LIENE

Tack :D Är glad att höra det.

Det är ungefär som att gå en väg med stup på bägge sidorna men att ha en lina runtom sig så att man inte faller ned helt och hållet i stupet när man tar felsteg. Man har alltid hjälp från Jesus att ta sig upp igen :) Bara en tanke som kom medan jag läste inlägget.

Svar: Så lite så! :D Ja så brukar jag säga det men du måste köra exakt rätt på vägarna i Bolivia för att inte ramla ner. Kör du för mycket mot väggen slutar det med du krockar och ramlar ut för stupet, och kör du för mycket mot stupet ramlar du också ;) Balansen är viktig men ja, skillnaden mellan Bolivias vägar och Jesus väg är ju att du inte dör så länge du lever. Jesus kan ju hjälpa dig upp, och det!! ÄR bra! :D
Linnéa Sandgren

2013-08-26 @ 09:47:38
URL: http://lifefromwithin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0