Dammet i våra liv

Som när solen lyser in i ett rum och dammet syns, lyser Gud in i våra liv. Dammet som vi har, all synd, all smuts, syns. Det är när solen lyser in i rummet som vi förstår hur smutsigt det faktiskt är. När Gud lyser på dig ser du dammet, all smuts och förstår att du behöver städa.
 
Jag hörde en gång ett citat som lät såhär: ”Det är när du ser dammet i ditt liv som du kan damma bort det”. Det är inte bara ett fint citat, det är också sanning. När jag har det dammigt i mitt rum brukar jag damma av och sedan dammsuga. Det är jag som brukar städa men egentligen är det ju dammsugaren som gör grovjobbet. Jag skulle vilja säga att Jesus är som en dammsugare. För det är ju när Gud lyser in i ditt liv som du ser hur smutsigt det är och förstår att du måste städa. Dammsugaren kan göra grovjobbet – ta bort dammet, men(!) det är ju du själv som måste ta fram dammsugaren och dammsuga.
 
När det handlar om Gud och oss, kan vi ofta be att han ska fixa allt i våra liv och göra att vi inte gör så mycket fel. Gud hjälper oss helt klart men det är fortfarande vi som personer som bestämmer över våra liv. Vi måste själva ta tag i det men Gud är med oss genom allt. Så synden i ditt liv och de brister du har, de tar inte Gud bort utan att du gör något åt det. För att få synden förlåten behöver du säga förlåt och erkänna din synd. För att kunna ändra dina fel och brister måste du själv jobba. För att dammsuga måste du ta fram dammsugaren.
 
Som solen lyser in i ett rum och dammet syns är det alltså med Gud och synden i våra liv, våra fel och våra brister. Gud vill hjälpa dig att göra rent men frågan är vad du väljer att göra. ”Det är när du ser dammet i ditt liv som du kan damma bort det” men valet är ditt: Väljer du att leva i allt damm eller väljer du att ta bort det?

Kommentarer
Postat av: Julia Söderblom

Så bra! Älskar att du skriver mycket om liknelser och så, sån inspiration!

Svar: Tack så mycket Julia! Så roligt att höra!
Linnea Amanda Sandgren

2013-04-16 @ 15:01:47
Postat av: Fiffi

Vilken liknelse! :) Grym ju, denna bloggen är väldigt uppskattad btw! :)

Kraam

Svar: Tack så mycket! :) :)Kram!
Linnea Amanda Sandgren

2013-04-17 @ 20:08:39
URL: http://fiffiz.com
Postat av: Niklas

grymt bra liknelse! det ligger verkligen mycket i det! :)
det är en sak att bekänna och be gud om hjälp... men det är verkligen en så viktigt del att vi själva börjar ta tag i skiten å städar upp i röran!

verkligen ett bra sätt att sätta ord på det! vet själv hur lätt det är att hamna i ett betende där man ber och ber om förändring men själv knappt lyfter ett finger för att ändra på det!

bra skrivet! keep on! bless!
/niklas

Svar: Tack Niklas! Det tycker jag med. Önskar vara det var lättare ibland men det är bara att be och inte ge upp :)Ja tack! Gud välsigne dig broder! :)
Linnea Amanda Sandgren

2013-04-17 @ 22:05:04
URL: http://flyingbyfaith.blogg.se
Postat av: Christina

Vilken bra liknelse! Den måste jag komma ihåg!

Svar: Tack Christina! Gö så! Bless! :)
Linnea Amanda Sandgren

2013-05-02 @ 19:19:56
URL: http://i-guds-tjanst.bloggo.nu
Postat av: David Sundström

Besök gärna adressen http://kristnabloggare.blogspot.se/ och dela med dig av din bloggadress i kommentarsfältet så ser jag till så att du får en länk i den bloggen. Tanken är att jag ska samla så många kristna bloggar som möjligt på ett och samma ställe. Gilla gärna Facebook-sidan också!

Svar: Vilken bra idé! Underbart! :)
Linnea Amanda Sandgren

2013-05-18 @ 17:44:23
URL: http://kristnabloggare.blogspot.se
Postat av: David

Det är en go liknelse och den talade verkligen till mig när jag (tidigare) läste den!

Skriver främst bara för att jag undrar hur det är med dig! Jag hörde om olyckan, men har inte vetat hur jag skulle kontakta dig personligen. Hur mår du? Jag hoppas verkligen att du blir bättre, jag ber för dig!

Må Gud hela dig och ge dig kraft att kämpa!

Svar: Hej David! Tack så mycket! Jo det är väl bra. Eller bättre. Nackskadan är mycket bättre men behöver gå till sjukgymn. osv, men det löser sig nog! Annars är väl livet inte på topp men jag kämpar! :) Tack för att du frågar och tack!
Gud välsigne dig!!
Linnea Amanda Sandgren

2013-05-19 @ 21:16:14
Postat av: ellen.

men Linnea!
så otroligt bra skrivet och en av de bästa liknelserna jag någonsin hört!
TACK!♥

Bless!!

Svar: Tack Ellen! Kram! ♥
Linnea Amanda Sandgren

2013-05-20 @ 15:55:14
URL: http://elleningridlisa.blogg.se
Postat av: LIENE

Tänkvärt inlägg :)

Svar: Tack!! :D
Linnea Amanda Sandgren

2013-07-18 @ 15:19:25
URL: http://lifefromwithin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0