Religion eller relation?

Jag och några kompisar diskuterade om vad som gjorde mi arg. Jag kom inte på någonting just då, så en kompis till mig sa det åt mig istället. "Linnea, jag tror du blir arg när människor säger till dig att leva på ett annat sätt än vad du gör". Det hon menade var att hon vet att jag är kristen och hon vet att jag alltid går min egen väg.
 
En kille skämtade och försökte säga massa saker för att jag skulle bli arg. "Lev inte som du gör, byt religion".
Jag tänkte inte på det då, men efter så satte det sig i mitt huvud. Religion.. Vänta lite här.. Religion?
 
På Frizonfestivalen var det en kvinna som predikade och pratade om att det är skillnad på att lära sig mer om Jesus och att lära känna Jesus. Jag vill inte lära mig mer om Jesus, jag vill lära känna Jesus mer. Jag vill inte att jag som kristen ska tänkas som att jag är i en religion, jag vill ha en relation.
 
När någon börjar prata om religion så får det mig alltid att fråga mig själv hur det är jag lever. Lever jag som att jag är i en religion och vet saker om Jesus eller lever jag som att jag faktiskt har en relation med honom? 
 
Därför vill jag idag fråga dig vad du tycker är viktigast för dig? Är det att veta mer om Jesus eller att lära känna Jesus? Är det att ha en religion eller att ha en relation?
 

Kommentarer
Postat av: Shani

Hej!! Jag håller med dig:) samma som den bilden som du la ut "Jesus is my savior, NOT My religion" (stavning)
Många tror att kristna bara lever efter lagar och regler och att om man är kristen så har man inget liv men det är inte sant!! Är man kristen så har man fortfarande sin fria vilja bara att man älskar Jesus och att man har fattat att han älskar en tillbaka!! Jag kallar mig själv kristen men jag kan inte allt om Jesus som alla verkar tro!! Jag lär mig, jag känner inte Jesus helt än!! Jag håller på!! Men ingen verkar fatta det.. Jag vet inte om jag svarade på din fråga men jag ville bara säga det..

Svar: Hej Shani! Vad härligt! Ja eller hur, den bilden säger ju typ samma sak. Det är verkligen så att många tror det, vilket det kan bli i en religion. Det är ju en del varför jag inte vill kallas för religös. Vi har som sagt våran fria vilja och det vi vill får vi göra men vi kanske bara inte vill göra det där som inte är bra.
Bara för att du är kristen så behöver du inte veta allt. Jag vet inte heller allt, men man lär sig som du säger och man lär känna honom mer och mer. Jag tror att min morfar fortfarande håller på att känna honom liksom. Men fortsätt så! Att säga så är ett bra svar. Jag kan känna en person jätte bra, men jag vet ändå inte allt om den. Det gör man aldrig. Man får jobba på det! :)
Linnea Amanda Sandgren

2012-09-10 @ 22:12:41
Postat av: Ida

Tjo!
Vi kristna vill leva som i en relation med Jesus men det är ju inte alltid så lätt att leva i en relation utan när man får frågor så svarar man oftast dom att det är en religion. Vilket är väldigt dumt eftersom vi borde svara som om det är Jesus som pratar via oss!
:D

Svar: Hejsan Ida! Du har alldeles rätt. Vissa saker inom religionen kristendomen är ju rätt, men jag syftar mer på sättet som många religösa personer är. Att vi liksom inte ska leva utifrån en religion utan en relation. När vi då pratar med människor så är det ju Jesus som är med oss! :)
Linnea Amanda Sandgren

2012-09-10 @ 23:21:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0