Att avundas någon, att vara avundsjuk

Jag kan ibland bli avundsjuk. Jag vet att det inte är något positivt och att det inte är något bra men ibland så blir man det ändå. Det kanske inte är så mycket i det vanliga vardagen men ibland när det handlar om kristna så kan jag vara det. Vissa som inte är kristna kanske blir avundsjuka på något som någon annan har och något som den har fått vara med om. Fast exakt så kan det vara för mig med, men kanske inte ritkigt med de sakerna som kan hända i en vanlig vardag. Frågan kan vara, vill jag vara avundsjuk? Nej absolut inte men vi är ju människor och gör inte alltid det som är rätt.

För några veckor sedan så hade jag och några andra i kyrkan varit i Husqvarna på ett möte. Efter mötet åkte vi till Max för att äta tillsammans. Vi diskuterade lite om hur man blivit kristen och så. Då berättade en av oss en sak som jag fick på minnet. Nu vet jag inte om det var exakt så som jag kommer ihåg det men det var ungefär såhär:
"Det var en man som hade varit kristen i två veckor och han hade fått ett stort Guds möte. Hon(ifrån kyrkan) som då hade varit kristen i hela sitt liv pratade med mannen och sa att något sådant coolt hade ju inte hänt henne. Hon hade ju inte fått uppleva Gud och fått möta honom så dramatiskt. Hon hade ju liksom växt in i sin tro istället. Då svarade mannen med dessa ord, 'menar du att du har haft allt det här i hela ditt liv som jag bara fått ha i två veckor?'"

Jag har ofta känt så att det är mycket coolare att ha en livsberättelse som börjar med något och sen twistar historien helt. Det är sådana saker som jag kan bli lite avundsjuk på ibland. Men som den personen menade var ju att det inte är jag som ska vara avundsjuk på den personen som fick sin historia twistad. Det är ju den personen som ska vara avundas mig för att jag har haft en relation med Gud i hela mitt liv.

Nu är inte det bra att vara avundsjuk och det gör det inte lättare för en själv. Så låt oss hoppas att ingen blir avundsjuk men vi blir alla det någon gång. Detta inlägget skrev jag inte till er bara för att ni ska ta åt er, jag skriver inlägget för att också säga det till mig själv. Istället för att vi ska avundas andra så kan vi istället glädjas med den personen. Vara glad för att den personen fick det eller fick vara med om något. Så nästa gång du blir avundsjuk på någon för någonting, vad det än är. Försök att tänka på ett annat sätt. Twista om avundsjukan till glädje och låt dig glädjas med personen istället. Inte bara för den andras skull, utan du mår bättre av det själv!

Kommentarer
Postat av: Linor

Bäst är du Linnéa!! <3

2012-05-09 @ 20:57:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0