Att tacka Gud, vare sig det är med ett leende på läpparna eller med tårar nerför dina kinder


När något dåligt har hänt så är det lätt att man frågar Gud varför. Varför det hände och tillslut blir det nästan som om man skyller på Gud för allt som hänt. Kanske inte skyller men man frågar ju Gud gång på gång varför han inte gjorde något åt det. Det är ju inte Guds fel att dåliga saker händer och ingen vet varför han inte gör något åt vissa saker heller, men det är lätt att fråga Gud varför.


Det bilden säger är att vi inte ska klaga/skylla på honom vid varje tår vi fäller om vi inte tackar honom för varje leende. Ett citat har nog aldrig varit så sant som detta. Brukar du tacka Gud varje gång du har ett leende på läpparna? Eller brukar du klaga och skylla på Gud när du är ledsen?


Man lär sig att Gud inte står för de dåliga sakerna på vår jord och man förstår att man inte kan skylla på Gud för det. Men ändå händer det sig att man frågar varför Gud inte gör något. Folk dör och blir sjuka, man kan ju undra varför men det är bara Gud som vet det.


Så att skylla på Gud är inget jag rekommenderar, men varför inte tacka Gud för varje leende då istället? Eller vad sägs om att tacka Gud hela tiden, vare sig du är ledsen eller glad? Vare sig du har ett leende eller en massa tårar? Att tacka för allt det goda som vi fått. Så att vi förflyttar vårat fokus på det som är bra istället för det dåliga. Så att vi tackar Gud istället för att klaga. Man kan ibland fråga Gud varför, det är inget fel på det. Fast att tacka, det är ju det bästa! Men om du vill klaga, kom ihåg: If you never thank God after every smile then you have no right to blame him for every tear.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är så sant!

Gud har aldrig lovat att livet ska vara lätt, det är meningen att vi ska gå igenom svåra saker ibland som lockar fram tårar men då måste vi komma ihåg att när det är som svårast.. det är då han är oss som närmst.

Varje gång jag är ledsen så pratar jag alltid med gud.

Jag minns speciellt en sak som jag mådde otroligt dåligt över, jag var så arg på mig själv. jag låste in mig på mitt rum och grät och bad gud om förlåtelse för det jag hade gjort fel och jag sa förlåt flera gånger och bara grät och mådde så obeskrivligt dåligt, det gjorde ont inom mig.

men efter jag hade bett gud om förlåtelse och pratat klart så slutade jag att gråta, tårarna tog bara slut och jag kan inte förklara hur.. jag kunde helt enkelt inte gråta mer, och sen fick jag en obeskrivlig känsla inom mig som gjorde mig lycklig, jag kände mig älskad. sedan så lockades ett leende fram och jag kunde inte sluta le, det bästa sättet jag kan beskriva det på är när man försöker att hålla sig för skratt då det verkligen inte går. mitt i alla tårar och smärtan jag kände inombords så vart jag glad, nästan överlycklig. Då var gud nära, och han hörde mig. Så man ska tacka honom för de gånger han får en att le och må bra, och när man mår dåligt så ska man be till honom, inte anklaga honom. man ska tacka honom för att han alltid finns där i alla situationer. Gud älskar oss alla och han vill att vi ska må bra!

2012-06-24 @ 17:04:14
Postat av: Aaxel

Älskar hur du tänker, det är så sant, tack för det :)

2012-06-24 @ 22:13:54
Postat av: Jonathan

(Klagovisorna 3:37) Vem talade och det blev så, utan att Herren hade befallt det?



Inget händer utan Guds tillåtelse :) Vi kan se det i berättelsen om Job t.ex.



Det är efter Syndafallet som förbannelsen kom (sjukdom osv). Folk blir sjuka osv för dom Syndar så mycket. Synden släpper in sådant.



(Galaterbrevet 6:8) Den som sår i sitt kötts åker skall av köttet skörda undergång, men den som sår i Andens åker skall av Anden skörda evigt liv.



Jakobsbrevet 1:14 Var och en som frestas, dras och lockas av sitt eget begär. 15 När så begäret har blivit havande föder det synd, och när synden är fullmogen föder den död. 16 Bedra inte er själva, mina älskade bröder.



Nej skylla och knota på Gud är inget man ska göra.



(1 Korinthierbrevet 10:10) Knota inte heller, så som en del av dem gjorde, de dödades av fördärvaren.



Israeliterna t.ex, de knotade på Gud i öknen. Gud blev vred på dom.



(5 Mosebok 8:2) Kom ihåg hur HERREN, din Gud, i fyrtio år ledde dig hela vägen i öknen för att ödmjuka dig och pröva dig och så lära känna vad som var i ditt hjärta, om du skulle hålla hans bud eller inte.



Herren låter oss gå igenom svårigheter för att pröva oss osv. Vi kan se det i berättelsen om Job också.



(Job 1:22) Vid allt detta syndade inte Job, han kom inte med någon anklagelse mot Gud.



Du kan läsa berättelsen om Job (Job 1-3 och 38-42) typ. I bibeln :) Det är bra berättelse.



Bra verser, som Herren lett mig till mycket!:



(Jesaja 57)

15 Ty så säger den höge och upphöjde,

han som tronar till evig tid och heter "den Helige":

Jag bor i det höga och heliga

men också hos den som är förkrossad

och har en ödmjuk ande,

för att ge liv åt de ödmjukas ande,

för att ge liv åt de förkrossades hjärtan.

16 Jag skall inte gå till rätta för evigt,

inte ständigt vredgas,

ty då skulle deras ande försmäkta inför mig,

de själar som jag själv har skapat.

2012-06-26 @ 14:49:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0