Alla är syndare = Alla hoppar

Jag fick på Flahult höra en liknelse. En liknelse som jag bärt med mig ganska mycket och funderat över. Liknelsen handlade om att vi människor syndar och hur Gud ser på det:
 
Vi är alla syndare och vi alla syndar. Det kan ofta vara så att vi jämför synder, att vi sätter olika skalor på det. Vi kan säga att vi hoppar olika högt. Vi kan tänka att om någon dödar en person så är det en jätte stor synd och då hoppar den personen jätte högt. Medan en annan person kanske bara ljuger och då räknas inte det som en jätte stor synd och därför hoppar den personen bara lite upp och ner. Du vet säkert hur det är. Det är jätte lätt att säga att man hoppar olika för att man tycker att synderna är olika stora.
 
Men det är såhär. Vi kan se hur olika högt personer hoppar för att vi ser dem ifrån sidan. Men Gud, som sitter ovanför och ser allt uppifrån, han ser inte hur högt vi hoppar. Han ser bara att vi hoppar.
 
Tänk på det. Vi kan lätt göra skillnad på synder och dömma personer för deras hopp, men det är inte våran uppgift, det Guds sak att göra det. Men du vet, han ser ju allt uppifrån och han ser bara att vi hoppar, inte hur högt vi hoppar.

Kommentarer
Postat av: Marko

Nu kommer jag in och petar igen ;)

Bra bild men Gud ser faktiskt hur högt vi hoppar ;)
Sen är, som du menar, ingen synd större än en annan synd för Gud. Det som skiljer oss från Gud skiljer oss från Gud helt enkelt.
Dock påverkas vi själva olika av olika synder. Vissa synder påverkas jag mycket av medan du knappt påverkas av den och vice versa.

Ha det gött!

Svar: Gud ser inte hur högt vi hoppar för att han inte gör skillnad på någon synd. Det är det jag menar. Synder kan förstöra mellan oss och Gud men då är det vi som gör att vi kommer längre bort och känner att det förstör, för att Gud är ju ändå alltid lika nära och vill vara med oss lika mycket ändå. Men det jag menar är inte hur vi själva påverkas av det vi gör. Utan vad Gud gör. Han älskar oss lika mycket ändå och han är alltid lika nära trots hur stor våran synd är.
Hoppas du förstår vad jag menar också!
Bless!
Linnea Amanda Sandgren

2012-07-29 @ 11:42:06
URL: http://kalenderovic.wordpress.com
Postat av: Marko

Jag menade samma sak som du bara att jag skrev om det med mina egna ord och inte skriver allt du skrev ^^

Svar: Ja haha, då menade vi samma sak :)
Linnea Amanda Sandgren

2012-07-29 @ 11:51:18
URL: http://kalenderovic.wordpress.com
Postat av: [email protected]

Hur vet man verkligen att Gud ser hur högt man hoppar?Hur har ni fått reda på svaret som ni har fått?Vill gärna veta för att växa i min tro.
Är tacksam för svar:)

Kram maria

Svar: Han ser väl hur stora synder vi har gjort, men grejen är det att han inte gör någon skillad på någon synd, därför väljer man att säga att han inte ser hur högt vi hoppar :)Kram!
Linnea Amanda Sandgren

2012-08-02 @ 15:32:42
Postat av: Josefine

Så sant.. Gud dömmer inte ''högre'' eller ''mindre''
när det gäller synd, synd är synd liksom.. han ser desamma på alla synder.. ingen synd är värre än den andra, därför är alla synder lika dåliga.
Hoppas på ett nytt inlägg från dig snart! :)

Svar: Nej, exakt! Vilket är så bra! Han älskar oss så mycket! Ja du har fått ett nytt inlägg nu, jag skulle gärna ha gjort ett inlägg innan i veckan men hade tyvärr inte tillgång till nätet, hoppas du njuter av det nyaste nu då! :)
Linnea Amanda Sandgren

2012-08-03 @ 23:26:43
Postat av: maria

Tack för svaret. Jag tror nog att det är så med. Det låter logiskt eller hur nu man kan formulera det.
Ha det Jättebra!
Kramar från maria

Svar: Ja varsågod :) Jo det kanske är logiskt :) Du med! Kram!
Linnea Amanda Sandgren

2012-08-07 @ 20:41:08
Postat av: maria

Förresten kan ni ta bort min hotmail adress som syns på min fråga? Vill gärna inte att alla ska min adress.

Tack i förhand!
Kram maria

Svar: Borta! :) Kram!
Linnea Amanda Sandgren

2012-08-07 @ 20:43:14
Postat av: maria

Tack!! =) Kramar

2012-08-08 @ 06:08:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0