En utsträckt hand

Ser du bilden ovanför? Förstår du vad bilden menar för något?
 
Det är såhär, att det finns många som är kristna i dagens samhälle, som går till kyrkan varje söndag och tror på Gud. Men ibland så är det inte mer än så. De läser Bibeln men inte riktigt följer det som Jesus säger att vi ska göra. Vi kristna är till för att hjälpa andra människor så att de kan komma till tro. Många kristna blir alltså bara ordets hörare och inte dess görare.
 
Hur har du det? Känner du att du är den där personen på bilden som tror på Jesus och som är kristen men inte riktigt sträcker ut din hand till andra? Eller så kanske du är det! Toppen! Då behöver du kanske inte ta åt dig av det jag tänker komma till.
Men jag kan själv tycka det är svårt och jag ställer den frågan speciellt till mig. Har jag min hand utsträckt till andra eller lever jag bara i min egna lilla bubbla? 
 
Precis som Jesus ställer frågan till killen på bilden så tror jag att han ställer den frågan till oss också. 
Han säger: Jag sträckte ut min hand till dig, jag räddade dig! Så.. Varför sträcker inte du ut din hand till andra?

Kommentarer
Postat av: Axel

Jag har försökt förklara för folk varför jag är kristen, men jag vet inte om jag gör det på rätt sätt och tillräckligt. Någonting jag verkligen måste börja tänka på!
Och än en gång; Bra skrivet Linnéa! :)

Svar: Nej jag känner precis som du, det kan vara riktigt svårt ibland. Bara vi försöker och påminner oss om att vi ska fortsätta! Haha tack! :)
Linnea Amanda Sandgren

2012-08-21 @ 22:41:31
Postat av: David

Först på tal om det ni skrev om, att förklara varför man är kristen... Jag tror det var i IKON1931 jag läste en artikel (länge sedan jag läste om det, detaljerna kan vara fel) om några ungdomar som hade haft någon "Jesusvecka" i sin skola och fått frågan om varför de är kristna utan att riktigt kunna svara. När de hade frågat en präst om vad han skulle ha sagt svarade han "Därför vi tror att kristendomen är sann". Simpelt och självklart, eller hur? :)

Att inte bara vara hörare utan görare var väl lite temat för söndagens Gudstjänst i psalmboken - vi hade det uppe i min kyrka i alla fall. Detta tror jag borde vara den absolut viktigaste frågan inom Sveriges kristna idag. Vi har fått uppdraget "Gå [därför] ut och gör alla folk till lärjungar" likväl "älska din nästa såsom dig själv". Med detta och vår tro borde det inte kunna hända att vi kristna blir fientliga mot omgivningen och stänger in oss i våra egna trycka vrår. Ändå är det så vanligt och jag gör det så ofta själv, men som du menar Linnea måste vi verkligen sträcka ut handen till alla runt omkring!

Svar: Ja det är det verkligen! Jaha att det var tema visste jag inte, sammanträffande då! Och som du säger så tror jag också att det är en av de viktigaste frågorna. För det är något viktigt. Vi ska gå ut och älska människor, Jesus säger att vi ska göra det. Därför borde vi göra det.
Det kan vara svårt att sträcka ut handen, men vi måste iallafall försöka och göra det vi kan för att göra det! :)
Linnea Amanda Sandgren

2012-08-22 @ 20:10:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0