Där du blommar som bäst och där gräset är som grönast.

Jag vet inte om jag är ensam om att ibland ha svårt att välja vilka vägar jag ska ta. Då och då kan jag känna mig väldigt vilsen i mina val, stora som små, och jag undrar: ”vad är Guds vilja?”. Vi ställer upp våra alternativ och tror på att det finns något rätt och fel, Guds vilja och inte Guds vilja. Är det så?

 

Låt mig klarlägga en sak. Jag tror absolut på att Guds vilja finns och att det finns en speciell väg för just dig och mig att gå. Jag tror att det finns en väg där du och jag kan blomma ut på riktigt och verkligen vara den vi är till för att vara. Jag tror verkligen på att Guds vilja finns bland våra val i våra liv men jag tror att vi ibland fokuserar för mycket på frågan om det är Guds vilja istället för att komma någon vart i livet. Jag ställer frågan till dig ändå: vad är Guds vilja egentligen och hur vet vi det?

 

Om vi vill göra Guds vilja så måste vi hålla oss inom hörhåll, vi måste vara nära Jesus för det är då vi hör honom som bäst. Jesus liknar sig själv som en herde och oss människor som får. En herde leder sina får på rätt vägar och kommer vi för långt bort blir vi vilsna. För att kunna följa herden behöver vi vara inom hörhåll så vi hör vad han säger. Fåren känner igen sin herdes röst och följer den, så genom att leva nära Jesus och höra hans röst så kommer du att komma på rätt väg, då kommer du veta vart du ska.

 

Problemet med att vi ofta ställer upp saker som rätt och fel är att vi lägger upp det som Guds vilja och inte Guds vilja. Skulle vi alla vara nära Jesus så skulle inte frågan vara så allvarlig, då hade vi hittat rätt från början men både du och jag vet att vi alla kan göra fel ibland och bli lite vilsna. Saker kan vara rätt och fel, och ja, det finns självklart en väg som du helst ska ta men sanningen är den att du kan hitta gräs vilken väg du än tar för Guds vilja kan du hitta vart du än går. Frågan jag egentligen skulle vilja ställa dig är inte om du kommer missa Guds vilja eller inte, vad som är rätt och vad som är fel. Frågan är vart det finns mest gräs och vart det är grönast.

 

Det finns en väg som Gud helst vill att du ska gå och Jesus är din herde och vill föra dig dit det finns mest gräs. Fast bara för att du blir lite vilsen ibland och tar en annan väg betyder det inte att det är kört. Gud kommer vara med dig ändå och Guds vilja kommer att finnas även där så oroa dig inte för att gå fel. Det betyder verkligen inte att dina val är oviktiga för de är viktigare än allt annat. Lev nära Jesus, följ honom och försök lyssna till honom för det finns en väg som är grönare än alla de andra vägarna, där du kommer att blomma ut mer än på de andra ställena. Försök att hitta dit men skulle du gå fel så är det inte kört för gräs kommer du hitta ändå. Det spelar roll hur du lever ditt liv och vad du väljer för vägar, så försök hitta rätt. Men Jesus skulle lämna alla sina 99 får för att leta efter dig, så skulle du komma på helt fel väg så kommer han att föra dig hem igen, det är jag säker på. 

 


Kommentarer
Postat av: Madde

Helt lysande!

Svar: Tack Madde!
Linnéa Sandgren

2014-01-25 @ 21:31:54
URL: http://supermadde.blogg.se
Postat av: jag

Today's word of wisdom!

Svar: Ja men tack!! Glad att det kunde säga dig något!
Linnéa Sandgren

2014-01-27 @ 21:44:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0