Jag behöver Jesus i mitt liv.

Jag vet inte varför, men gång på gång känner jag mig otillräcklig som kristen. De tio Guds buden kom till för att rädda oss, eller åtminstone de som kunde följa dem. De tio Guds buden blev lagar över människorna och genom den fick synden liv. Vi blev slavar under synden och hade vi klarat alla lagarna skulle vi blivit frikända, om inte, då skulle vi bli dömda. Genom att inte kunde hålla alla fick vi döden som straff. Eftersom ingen människa, varken du eller jag, kunde hålla de 10 budorden fick Jesus komma. Jesus höll alla lagarna och blev frikänd. Men, han valde att ta på sig våra straff och dö så att vi skulle få bli frikända istället, för att vi skulle få vinna våra liv och inte dö. Genom nåden blir vi befriade. Genom att tro på Jesus är blir vi fria ifrån lagen.

 

Jag har under det senaste halvåret skrivit det upprepande gånger för er. Jag har förklarat varför Jesus var tvungen att komma och att han har gjort dig fri. Jag vet att jag börjar bli en aning tjatig men förstår du verkligen vad det innebär? Förstår du verkligen vad det betyder? För allt för sällan gör jag nog det själv.

 

Jag får mig att känna mig otillräcklig gång på gång. Alldeles för ofta sätter jag en massa krav på mig och börjar tro att det jag gör är vad som räknas, att mina gärningar betyder något. Det är inte helt fel för det jag gör betyder något, men hallå? Jag är inte kristen pågrund av mina gärningar, jag är kristen tackvare nåden. Jag behövde ju Jesus för att bli fri ifrån lagen för att jag själv inte räckte till, varför sätter jag mig då själv under lagen igen? Trots att jag är fri tänker jag fortfarande på alla krav, alla mallar jag måste passa in i. Jag tänker fortfarande på hur jag borde vara och vad jag gör för rätt och fel. Budorden och lagarna hjälper oss att visa vägen vi ska gå men jag sätter upp krav på mig själv istället som är orimliga för mig att klara av vilket får mig att känna mig otillräcklig gång på gång. Och det jag glömmer, det är ju att jag behövde Jesus för att jag inte klarade av lagen, för att jag inte var perfekt. Vad är det då som säger att jag är det nu som kristen och troende? Jag blir ju inte perfekt bara för att jag en gång tagit emot Jesus i mitt liv. Lagarna och budorden finns fortfarande där som en riktlinje för våra liv och jag behöver fortfarande Jesus i mitt liv för att kunna leva efter det så gott som möjligt. Jag klarar inte det själv och det var ju därför Jesus dog för mig. Jag behöver Jesus och det är ju därför jag är kristen? Det är ju därför jag tror? Det är så viktigt att komma ihåg, så glöm inte det.

 

Du som läser detta idag kanske är kristen eller så är du inte det. Kanske förstår du vad jag pratar om eller så har du ingen aning om vad jag menar. Vare sig det är det ena eller det andra vill jag bara att du ska komma ihåg och veta en sak. Jesus dog för dig för att han älskar dig. Det spelar ingen roll vart du står i ditt liv. Det spelar ingen roll om du är kristen eller inte, om du lever ett rättfärdigt liv eller ett syndigt. Jesus dog för dig och tog dina synder på sig själv. Jesus älskar dig så mycket och han vill hjälpa dig. Jag är kristen för att jag inte klarar av att leva upp till alla krav. Jag är kristen för att jag behöver hjälp, för att jag behöver Jesus. Att välja Jesus är ett val man måste ta varje dag som kristen för vi behöver Jesus konstant. Det är på allvar och du har också ett val du måste ta, så vad väljer du? Lagen eller nåden? Valet är ditt, vem du än är, om du är kristen eller inte. Det är nu upp till dig. Vad bestämmer du dig för? Vad väljer du idag?


Kommentarer
Postat av: madde

Känner precis som dig!!

Svar: Skönt att veta att man inte är ensam. Det är så sjukans viktigt att komma ihåg allt detta men alltför ofta gör man nog det ändå. Ska be för dig vännen!
Linnéa Sandgren

2014-02-16 @ 20:02:46
URL: http://www.supermadde.blogg.se
Postat av: -

Du skriver väldigt bra, har också tänkt mycket på detta, hittade din blogg av en slump och fick läsa precis det jag behövde. Ville bara säga det. Ha det bra!!

Svar: Tack så mycket. Å vad härligt att höra att det fick beröra just dig! Tack, frid!/Linnéa
Linnéa Sandgren

2015-04-13 @ 23:35:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0