The locker room or the game?

De flesta av er har nog någon gång varit på ett läger eller möjligtvis en slags konferens med många andra kristna vänner, med möten där man verkligen känner av Gud och tänker att just på den platsen, vill man vara på för alltid. Eller vad säger ni? Att vara på ett läger är verkligen något extra, något speciellt. Det är verkligen det. Innan man åker dit är man hur taggad som helst och när man ska hem så gör det ofta ont att tänka på att man ska tillbaka till verkligheten. För det man vill är att vara kvar.

Det är som att man glömmer vad som egentligen spelar någon roll. I filmen ”The grace card” säger de en replik som lyder såhär: ”Sunday is the locker room. Monday through Saturday is the game.” Söndagar går man ofta till kyrkan som kristen och det som repliken menar är att det inte är på söndagarna i kyrkan som det gäller. På söndagarna är det bara ett omklädningsrum för resten av veckan. Det är veckan, i skolan och på jobbet som är spelet liksom. Det är då det gäller för där är själva matchen. Jag tror att det är samma sak med läger som med kyrkan. Det är inte lägret som är grejen utan det är bara ett omklädningsrum för tiden som kommer efter, fram till nästa läger.


Vad är det som egentligen spelar någon roll? Är det din plats på lägret bland dina kristna kompisar eller är det i skolan/på jobbet tillsammans med dina vänner som inte är det? Vad är det som räknas? Personligen så tycker jag att läger och kyrkan är jätte viktigt men är det verkligen det viktigaste? Jag tror inte det. Det handlar om att bli peppad i omklädningsrummet och efter det komma ut och spela matchen. Det är ju inte omklädningsrummet som är grejen – det är ju matchen. Vi måste bara komma ihåg att det faktiskt är så. Att det inte är lägret som är det stora utan att det faktiskt är att komma tillbaka till verkligheten. Anledningen till detta inlägget är för att jag idag ska på återträff för en bibelskola som jag var på i somras. Jag älskar att vara där med de människorna för det är verkligen något extra med de. Man känner verkligen Gud på ett underbart sätt och allt är bara så bra. Men är det verkligen den tiden tillsammans med dem som är viktigast? Vad tror du?

Är det kyrkan och mötena som är det stora betydelsefulla eller är det tiden mellan?  


Kommentarer
Postat av: David

Amen, amen, amen! Galet sant det du skriver. Tur är att jag oftast när jag är i kyrkan/läger/o liknande på något sätt råkat ha inställningen att det är någon sorts uppladdning och förberedelse, en tid att utnyttja för att klara vardagen. Dock har jag nog missat lite på tänket att det är match sedan, att tagga för att verkligen gå in för att göra skillnad. Ska försöka tänka på det mer aktivt, men det är svårt i vardagen. Jag kommer från en bakgrund där ingen av mina vänner från början egentligen är kristna, där folk inte främst sett mig som kristen. Blir så himla onaturligt, även om man kämpar på asså.

Får la se till att ta en time-out emellanåt och be och peppa mig själv under matchen för att kunna se till att prestera ordentligt i resten av matchen eller något! För att fortsätta sportanalogin...

Guds frid!

Svar: Jo jag tycker det finns en poäng i det. Vad skönt att du har ett sådant tänkande! Just hemkommen ifrån återträffen tänker jag mest på att jag vill va kvar samtidigt som jag försöker förstå själv att det bara har byggt upp mig. Det är lätt att man glömmer vissa saker, man kan ju inte komma ihåg allt. Jag önskar dig lycka till! Jag ber för dig! Va inte mer än du är, använd det du har! Gud kommer använda dig som du är, känn ingen press på det. Utan samtidigt som du spelar, lämnar det till Gud. Det är inte alltid lätt, men jag hejar på dig!
Självklart måste man ta en time-out ibland, verkligen! Det tillhör ju spelet men att ändå fortsätta och spela det man kan!
Gud välsigne dig! Ber för dig!
Linnea Amanda Sandgren

2013-01-27 @ 21:16:19
Postat av: David

Sant! Gud är såklart med och stöttar och leder när vi inte längre kan göra mer själva, som du säger, ska försöka påminna mig om det också. Tack för sitt stöd, ska naturligtvis be för dig med! Tack.

Guds frid!

2013-01-28 @ 19:42:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0