Att lyssna.

Jag kan medge att jag ibland är så sjukt dålig på att lyssna. Jag har så mycket att säga att jag ibland att jag helt enkelt glömmer att ta tid till det, trots att jag egentligen vill det. Jag satt här vid min data, kollade in lite på Facebook för att se om något intressant hade hänt, trots att jag egentligen skulle plugga. Du vet, så som det alltid brukar sluta när man ska göra något viktigt. Jag satte på lite lovsång och massa tankar gick igenom mitt huvud samtidigt som jag bläddrade bland sidorna. Det var alltifrån skolan till bloggen, ifrån Gud till träningsvärken, ja, lite allt möjligt helt enkelt. Jag har tyckt det varit lite tungt på senaste tid, både i skolan, med mig själv och med mycket av det kristna livet, så många av mina tankar handlade om just det.
Och här, där jag nu satt, framför min data, framför Facebook, fick jag ett meddelande. Öppnade meddelandet och fick se att det inte är någon jag känner som skrivit till mig. Det var en kille som jag inte känner men kände igen för att jag precis när meddelandet ploppade upp, kollade in hans inlägg som han gjort på en kristen bönesida. Jag öppnade meddelandet och läste - jag blev helt utom ord. Wow. Den där killen var en bra lyssnare. Han hade verkligen lyssnat till Gud.

Han skrev saker som Gud ville säga till mig och passade verkligen in på mig. Jag menar, det han skrev, det var precis det jag behövde höra. Hur stor är chansen att en kille, jag inte alls känner, skriver i just den stund jag behöver höra något uppmuntrande, skriver hur jag är och vad jag gillar och sedan skriver precis vad jag behöver höra just då? Nej, chansen finns nog inte ens. Det var inte utav en slump, det var Gud. Killen lyssnade och fick verkligen bli använd utav Gud. Jag skulle kunna skriva många inlägg om vad han berättade för mig, om att Gud kan använda oss eller andra saker men jag vill verkligen ta och prata om att lyssna. Som jag erkände i början så är jag dålig på att lyssna. Ibland kan jag vara bra men vissa gånger är jag värdelös, i alla fall när det gäller att lyssna på Gud. Du kanske är bäst på det, jag vet inte men jag tror att vi alla kan bli bättre på det. I en relation är man ju aldrig en person, man är ju två stycken. Att vara kristen handlar inte om att gå i kyrkan, hålla massa regler osv. Kristendomen handlar inte om en religion, det handlar om en relation. När du ber, så är det du som pratar. Många tror att det är allt. Att det handlar om att du ber och att Gud svarar på dina böner. Men det är inte allt. Han kan tala till oss med, på så sjukt många olika sätt. Gud vill inte bara lyssna, han vill tala till oss med.

Men hur ska vi lyssna? Hur kan man höra Gud?
Det finns så många sätt att lyssna på Gud, för han kan tala på nästan alla vis. Han kan till exempel tala genom tankar, andra människor och genom Bibeln. Det gäller att vara öppen för allt.
Jag tycker många gånger det är svårt att lyssna. Ibland kan det vara så lätt medan det ibland är helt tvärtom. Men jag ska försöka. Jag ska försöka lyssna för att jag vill och för att Gud faktiskt kan använda mig. Han använde killen som skrev till mig och han kan använda dig. Försök lyssna på Gud och se vad han har att säga. Jag menar, sjukt coola saker kan ju hända. Killen lyssnade och genom det blev jag berörd. Gud är liksom så sjukt stor och har verkligen något att säga till dig, i första hand om dig men kanske också om någon annan.
 Jag ska försöka lyssna och bli bättre på det, och du?


Kommentarer
Postat av: Malin

Gött Linnea! Många verkar snacka om detta så jag tror det är någon som Gud verkligen vill säga till oss.

Svar: Tack Malin! Jo men verkligen, Gud vill nog säga något med det, det tror jag med! :)
Linnea Amanda Sandgren

2013-01-21 @ 22:41:45
URL: http://malinyman.blogg.se
Postat av: Axel

Underbart att höra, vad bra du skriver Linnéa! Jag tror jag många gånger ignorerat han också, måste själv bli mycket bättre på att lyssna.

Svar: Tack Axel! Glad jag blir! Det är lätt att göra det.. men vi får be! Det kan ändras!
Gud välsigne dig!! :D
Linnea Amanda Sandgren

2013-01-21 @ 22:48:05
Postat av: Miranda

Jag har aldrig läst din blogg förut men är glad att jag kom hit. Jag klickade in på en grupp där du precis hade länkat hit till din blogg. Riktigt bra skrivet, detta ska jag bära med mig!

Svar: Åh,v ad underbart! Tack så mycket! Dina ord ska jag också bära med mig!Gud välsigne dig Miranda! :D
Linnea Amanda Sandgren

2013-01-21 @ 22:50:38
URL: http://livetsommiranda.blogg.se
Postat av: David

Amen! Tack för de orden. Jag behöver verkligen all uppmuntran till att lyssna mer på Gud, det är så lätt att putta Gud åt sidan när all vardagsstress faller över en. Fast det är ju egentligen då man för sin egna skulle borde vända sig till Gud som mest, och det är särskilt då han vill stötta och hjälpa.

Jag vill bara säga att jag läst alla andra inlägg även om jag inte kommenterat så mycket. Jag stämmer in i kör med alla andra som skrivit, du går verkligen i Guds tjänst med den här bloggen, den betyder så mycket för oss alla som läser - även när vi inte kommenterar. Jag säger inte detta bara för att göra dig glad, utan för att du ska fortsätta med det som är gott, som stärker andra.

Herrens frid till er alla!

Svar: Ja! Amen på det!! Det är nog många som behöver det och är glad att inlägget sa något till dig! Det är svårt att lyssna ibland, det vi kan göra är att be för det! Jag ska be för dig och ditt lyssnande!
Tack så mycket! Jag vet att det är många som läser trots att jag inte alltid får kommentarer men tack för dina ord och jag är glad att det jag skriver kan få en betydelse! Ibland behövs de för att orka fortsätta! Inte för att jag ska bli glad själv, utan för att ge mig kraft. Så tack! Jag ska fortsätta, det ska jag!
Gud välsigne dig David!! Jag ska be för dig! :)
Linnea Amanda Sandgren

2013-01-21 @ 23:14:30
Postat av: My

Ja! Jag har läst din blogg några hånger, och varje gång har den uppmuntrat mig! Och ja, jag ska försöka lyssna mer! Jag försöker lyssna mer! Ni är välkomna om ni har någon uppmuntran eller några tips! Kram och riktig frid, vänner!

Svar: Tack My!! Jag är glad att det jag skriver får betyda något för någon annan. Det med att lyssna är svårt men jag ska be för dig! Det finns många tips när det gäller att lyssna. En sak kan vara att koppla bort sig från allt och verkligen ta tid till det, för då kan Gud tala. Ibland är det mitt när det är som mest att göra som Gud säger något, och det gäller bara att försöka lyssna. Mycket handlar nog om att också förstå att det är Gud som talar och inte bara tankar eller att Gud säger något genom annan och att det faktiskt är Gud som säger något. Kommer jag ihåg det kan jag försöka skriva ett inlägg till lite senare någon gång om mer tips om hur man kan lyssna till Gud! (ev på facebook kanske?) Ja. Men tack för din kommentar!! Gud välsigne dig My. Kramar!
Linnea Amanda Sandgren

2013-01-21 @ 23:46:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0