Ljus - Joakim Lundqvist

Nu helgen var jag i Halmstad på GO-konferensen som Ny Generation hade. Det var en helt underbar helg med starka budskap. På videon nedanför här så har du predikningen ifrån lördagskvällen, dock är det inte just från Halmstad men den har predikats innan så det är ändå samma budskap.
-
Nu vet jag att alla inte har tid att kolla på en hel predikan kanske så kan kan försöka kortfatta den lite här. Predikningen hade temat "Ljus" och det är just det som den handlar om.
Gud är ljus. Gud skapar först ljus i begynnelsen och sedan börjar han att jobba. Människor skapades och efter ett tag gick de bort ifrån Gud, bort ifrån ljuset in i mörker. I mörker kan människan inte gå rakt, utan man går i cirklar. Gud sände sedan sin son Jesus till världen som sedan sa: "Jag är världens ljus", där efter började Gud att jobba, människor kom till tro, döda fick liv och människor blev helade. Senare så sa han också "Ni är världens ljus". Så vi fick i uppdrag att vara ljus för andra när Jesus åkte tillbaka till himlen.
-
Genom att tända din lampa så kan Gud börja jobba. Han gör ingenting förrän du har tänt din lampa. Kanske är det ett initiativ du ska ta som senare blir till en jätte stor sak genom att Gud använder det och börjar jobba. Visst jag kanske fick detta till att låta långt nu men budskapet är egentligen kort. Mycket mer hör du i predikningen och där hör du också mer än det. Så skulle jag bestämma vad du skulle göra den närmaste timmen så skulle jag trycka play på videon men nu är det ju du som bestämmer. Vill du använda den närmaste timmen till något bra så kolla, den timmen kan förändra till liv!
Nu vet jag att alla inte har tid att kolla på en hel predikan kanske så kan kan försöka kortfatta den lite här. Predikningen hade temat "Ljus" och det är just det som den handlar ont.
Gud är ljus. Gud skapar först ljus i begynnelsen och sedan börjar han att jobba. Människor skapades och efter ett tag gick de bort ifrån Gud, bort ifrån ljuset in i mörker. I mörker kan människan inte gå rakt, utan man går i cirklar. Gud sände sedan sin son Jesus till världen som sedan sa: "Jag är världens ljus", där efter började Gud att jobba, människor kom till tro, döda fick liv och människor blev helade. Senare så sa han också "Ni är världens ljus". Så vi fick i uppdrag att vara ljus för andra när Jesus åkte tillbaka till himlen.
Genom att tända din lampa så kan Gud börja jobba. Han gör ingenting förrän du har tänt din lampa. Kanske är det ett initiativ du ska ta som senare blir till en jätte stor sak genom att Gud använder det och börjar jobba. Visst jag kanske fick detta till att låta långt nu men budskapet är egentligen kort. Mycket mer hör du i predikningen och där hör du också mer än det. Så skulle jag bestämma vad du skulle göra den närmaste timmen så skulle jag trycka play på videon men nu är det ju du som bestämmer. Vill du använda den närmaste timmen till något bra så kolla, den timmen kan förändra till liv!

Kommentarer
Postat av: David

Jag tycker det är kul att du delar denna videon och dina tankar om detta med oss. Det känns verkligen som om det saknas ljus i vår omgivning, var är alla kristna som har fått missionsbefallningen? Jag tror att det var du som lade upp en av Joakims föreläsningar/predikningar från 3 dagar som jag tyckte var väldigt stark och viktig. Ska definitivt kolla in denna! Tack!

2012-05-03 @ 15:42:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0