Himlen, de kristnas mål!

Alla har ett mål i livet. Vissa kanske har som mål att skaffa sig en bra karriär, kanske att skaffa familj eller att åka till något speciellt ställe. Vissa mål kanske är lite större än andra men vi har alla mål i livet som vi vill nå upp till. Kristna har också ett mål och det att komma till himlen. Guds folk strävar efter att komma till himlen. Det är ett mål som är större än jordiska mål och det målet är nödvändigt för kyrkans liv.
 
Kära syskon, ta mig till föredöme, och lär er av dem som lever efter det exempel jag och mina medarbetare har gett er. Jag har ofta sagt er, och jag säger det igen med stor sorg, att det finns många som är fiender till budskapet om att Kristus dog på korset för vår skull. Dessa människor är påväg att förevigt gå förlorade, för de tänker bara på att tillfredställa sina kroppsliga begär. De skryter över sådant som de borde skämmas över, och är helt inriktade på livet här på jorden. Men vårt hemland är himlen, och från honom ska Herren Jesus Kristus förvandla våra dödliga kroppar, så att de blir lika den kropp han fick då han uppväcktes från de döda, för han är Herre över allt och alla. Därför, mina syskon, ska ni hålla fast vid er tro på Herren Jesus, ni som jag älskar och längtar efter, ni som är min glädje och min stolthet - Fil 3:17-4:1
 
Vad säger denna bibeltext? Jo, den säger att vi inte ska ha jordiska mål, utan att vi ska himlen som ett mål. Visst, vi kan ha som mål att komma in på den linjen eller så, men inte att målet med våra liv ska vara jordiska. Livet handlar alltså om andra saker än det vi ser här på jorden. Handlar vi efter det målet som vi har så får vi konflikter i våra liv.
 
Har ni någon gång hört berättelsen om Stefanos i Apostlagärningarna, han som blev stenad till döds? Om inte, så kan ni läsa det i Apg 7:54-60. Han fick motstånd när han gick efter sitt mål. Stefanos blev stenad men han hade blicken fäst mot himlen, hans mål var himlen och det var där han hade sitt fokus. Om vi har vårat fokus på himlen så kan vi komma långt. Guds ord ska leda oss och det händer något när vi ser Guds härlighet. Stefanos var fylld av tro och den Helige Ande. Han stod fast och vek inte undan. Stefanos hade bestämt sig för himlen och att följa Jesus kostar ens liv. Gud vill hjälpa dig att se Jesus och hjälpa dig ha din syn märkt på honom. Frågan är bara om du vill ha himlen som ett mål? Be till Gud isåfall, be att han ska hjälpa dig att se honom. Ju närmare Gud vi drar oss, ju mer ser vi också honom. Gör vi det, så blir det lättare att gå efter vårat mål, att komma till himlen.
 
Jag vill gå den vägen, jag vill gå mot himlen. (Genom att ha gemenskap med Gud, låta Gud använda mig, göra det Gud vill, och på så sätt sträva efter himmelen). Jag vill gå tillsammans med mina syskon i Guds familj mot himlen. Kosta vad det kosta vill. Jag tror på Gud och jag vill följa Jesus. Om du vill, så får du gärna hänga med!
 

Kommentarer
Postat av: Marko

Även om jag håller med dig så är jag inte helt inne i den tanken att Himlen är målet.

Det jag ska skriva nu går egentligen hand i hand med det du skriver så inget där jag talar emot det.

Mitt mål är att lära känna Gud så mycket det går, vara till Hans tjänst, bli använd av Honom.
Låta mitt hjärta formas av Honom.
Låta mina händer, fötter, huvud, tankar, mun, ögon, öron och hjärta bli som Hans så att jag kan vara till tjänst för Honom och hjälpa andra.

Mitt mål är att älska Gud först av allt.

Svar: Oj, nej missförstå mig inte där. Det är ett av de kristnas stora mål med. Jag syftade bara på att sikta in mig på ett av målen. Att vara till hans tjänst och låta Gud använda en är också en stor del av det kristna livet. Det går som sagt hand i hand med att ha blicken fäst mot himlen och mot Jesus.
Jag förstår precis vad du menar. Det är mina mål med, men som jag precis skrev, så siktade jag in mig på just ett av målen, men att låta Gud använda en m.m är ju också en del av det! :)
Linnea Amanda Sandgren

2012-07-20 @ 15:42:26
URL: http://kalenderovic.wordpress.com
Postat av: Axel

Samma sak här, jag satsar på att gå bibelskola i London, åka utomlands och hjälpa människor. Jag satsar på att tjäna Gud på mitt sätt här på jorden först om främst. Men mitt mål kommer alltid vara himlen med Jesus :)

Svar: Åh vad intressant! Hoppas det blir så! :DJa jag förstår precis vad du menar, ett stort mål är ju det men alla de målen går ju mot himlen i slutändan! ;D
Linnea Amanda Sandgren

2012-07-20 @ 16:11:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0