Flahults tonårsbibelskola x3

Just nu är jag på Flahults tonårsbibelskola. Det har gått lite mer än en hel vecka och det är endast 9 dagar kvar tills det slutar. Bland de första dagarna så kändes det som att tiden stod still. Det kändes som att vi hade varit här hur länge som helst och att vi hade en evighet kvar här. Fast nu, har tiden bara försvunnit och endast några dagar återstår. Jag kan inte fatta att jag varit här i mer än 6 veckor totalt under dessa tre år. Det är svårt att beskriva känslor man har, men jag kan sammanfatta med att säga att Flahult har varit det bästa i mitt liv!

Det är många saker som är viktiga för en, men för mig är det här med Gud det allra viktigaste. Det är inte alltid som man handlar efter det, för man kan lätt tappa fokus. Men Gud är ändå det som är det viktigaste för mig.

Första året på Flahult, då trodde jag att jag tog allting så seriöst men det kanske jag inte gjorde när jag tänker på det nu i efterhand. Jag var en blyg liten tjej som inte sa så mycket. Min tro var inte så starkt men under den sommaren så blev den bara starkare och starkare. Jag tror att bibelläsning och kunskap om Gud för våran tro mycket starkare. Jag märkte att Gud svarade på mina böner och jag förstod att Gud verkligen lyssnade på mig.

Andra året på Flahult så var inte allt på topp. Jag kämpade mycket med Gud. Man kan ha såkallade "ökenperioder" i sitt liv då Gud känns långt borta. Det var det jag hade då. Det kändes som att Gud var långt borta, men han var ändå så nära. En ledare sa till mig att Gud ibland lekar kurragömma med oss för att se om vi letar efter honom. Det var inte lätt att leta honom för jag kunde liksom inte hitta honom direkt. Men ibland kan det ta tid, vilket det också gjorde. I slutet av lägret insåg jag hur mycket Gud älskade mig och att han aldrig skulle lämna mig. Han lekte ju bara kurragömma med mig för att se om jag verkligen letar efter honom.

Mitt tredje och sista år på Flahult har bara gått halvvägs men det känns som att vi precis börjat. Tårarna kommer om jag börjar tänka på att vi snart ska hem. Trots att det bara har gått en vecka så har jag lärt mig så mycket. De tre sista åren har varit en lång resa för mig där jag har fått lära mig både det ena och det andra. Jag har fått växa i min tro och förstått att Gud älskar mig. En sak som jag lärt mig iår är att det aldrig är försent att vända om till Gud. Gud säger liksom aldrig att det är kört. Hur långt borta vi än är så kan vi alltid vända oss om och komma tillbaka. En annan sak är att jag har äntligen förstått hur mycket Flahult har fått betyda för mig. Bara det är ett stort vittnesbörd för mig. Jag kommer ha så mycket att berätta för er när jag kommer hem så jag vill inte ta och berätta allt här och nu.

Många kan fundera på varför man egentligen åker på ett läger så som Flahult. Jag kan säga det att det nog har varit avgörande för mig. Jag skulle aldrig vara här jag är idag i min tro om inte jag hade varit här. Flahult är en sådan stor del av mitt liv och jag är så tacksam för allt Gud har gett mig här. Jag hade inte viljat vara någon annanstans än just här. För Flahult, det är det bästa i mitt liv!

Kommentarer
Postat av: David

Intressant att läsa! Jag känner verkligen igen mig i det du berättar om att ha en plats som man växer så mycket på, man kanske inte från början inser det, men att ha en sån plats är så värdefullt. För mig har sommarläger först som konfirmand men sedan som ledare, tillsammans med kommuniteten Taizé i Frankrike som jag rest till, utgjort min grund.

Trots det kan man ändå gå igenom perioder av växlad glädje och öken som du skriver. Jag tror det finns sådana perioder då Gud faktiskt kan upplevas längre bort på riktigt, men har funderat mig fram till att ökenperioderna kan bero på att vi inte siktar ordentligt på Gud. Jag tror att ju mer man växer i sin tro, desto mer vill och behöver man vårda den, desto mer vill och behöver man läsa i Bibeln, be och bli mer lik Jesus.

Jag minns som konfirmand när jag faktiskt började komma till tro vilken oändlig glädje jag kände, hur perfekt det kändes. Men så såg jag ändå upp till mina "faddrar" som nästan verkade som helgon för mig, perfekta varelser. Men när man kommit dit och blivit fadder som konfirmanderna ser upp till så tycker man ändå inte att det är gott nog (eller man inser kanske att det är gott) men man vill (på ett positivt sätt) komma ännu närmare Gud och sträva vidare. Sedan när man har vart troende i många många år och levt som kristen ständigt, då är det ändå inte nog, nej då vill man gärna åka över halva jorden på missionsresor.

Jag tror alltför många ökenperioder kommer fram av att man inte riktigt tar den tid man behöver för sin tro och för Gud. Men det verkar ju du ha gjort nu, kanske därför det verkligen gott uppåt :)

Hur som helst, kul att du delar med dig, blir riktigt sugen själv på att ägna tid åt Gud ifred på ett läger!

Frid!

Svar: Ja det är det verkligen! Det finns inget bättre än sådana platser! Det får verkligen betyda så mycket för en!
Jag tror du har helt rätt om det. Att ökenperioder kan bero på det. Fast ibland så får man sådana perioder ändå. Men som du säger *ju mer man växer i sin tro, desto mer vill och behöver man vårda den*. Man vill ju det och man behöver verkligen det! Likadant som man behöver ta hand om sina andra relationer.

Jag förstår precis vad du menar. Nu hade vi inte några *faddrar* eller så, men jag förstår vad du menar om att vara där. Man vill alltid växa i sin tro, alltid växa tillsammans med Gud. Den relationen tar aldrig slut, utan man får alltid jobba på den. Man vill liksom bara ha mer och mer! :)

Jag kan säga att jag ofta har ökenperioder. Ibland så kanske det inte är ett långt tag, men ibland så känns det som en evighet. Jag tror inte man kan undgå att få öken, för alla har det. Jesus fördes också ut i öknen i Bibeln och det gör vi med. Fast nu när man har varit på ett läger i två och en halv vecka, har haft 4 lektioner om Gud varje dag, haft massa möten och andakter m.m så är det klart att man känner sig lite mer på topp än om man är hemma och inte gör något alls. Det man får försöka göra är ju att få det bra i relationen med Gud hemma också. Och alltid komma ihåg att Gud alltid finns där trots att vi inte känner det.

Tack så mycket! Kul att du gillar det! Och jag vill verkligen uppmuntra dig till det, för det är verkligen guld värt! :)

BLESS!
Linnea Amanda Sandgren

2012-07-15 @ 16:24:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0