Vad julen faktiskt handlar om: Jesus

Det är mindre än en timme kvar till julafton och jag har fortfarande inte hunnit slå in alla paket. Jag har inte hunnit städa klart och inte ens tagit fram allt julpynt som vanligtvis brukar vara framme vid denna tiden. Frågan är egentligen hur stor roll alla de sakerna har. Det brukar vara kul att fixa till julen men idag, just nu, så är det faktiskt inte det jag fokuserar på. Jag älskar julen, men det är inte det som får mitt fokus just nu. Tankarna flyger iväg åt andra håll, om vad faktiskt julen handlar om. Det är som att sanningen om julen suddas bort och glöms bort bakom massa julmat och klappar.

Det är ju faktiskt inte mat och klappar som julen handlar om. Lika mycket som det är mysigt med jul, så är det viktigt att faktiskt veta varför vi firar det. Orsaken till jul är inte att vi skulle ha en mysig tid tillsammans med familjen. Vi firar jul på grund utav att det för ungefär 2000 år sedan, föddes en liten pojke vid namn Jesus, i ett stall i staden Betlehem. Vi firar det för att det var för ungefär 2000 år sedan som Guds son, föddes på denna jord för att en dag, senare i hans liv, skulle dö och rädda alla människor ifrån ett evigt mörker. Du kanske förnekar det just nu men det är faktiskt anledningen till varför vi firar jul.

Jag vill önska er alla en god jul men vill också ge er något att fundera på. Imorgon när det är julafton och det är dags för julfirandet.. Fundera då på vad som hände för 2000 år sedan och fundera på varför vi egentligen firar jul. Det gäller både mig och dig som är kristen och du som inte är det. Glöm inte bort varför vi gör det. För det är ju så, julen handlar ju inte om oss, den handlar om Jesus!


Kommentarer
Postat av: :)

fint skrivet och du har rätt<3 julen är så mycket mer än bara julklappar:)

Svar: Tack! :) Jo men visst är det så, den handlar ju om mer än det :)
Linnea Amanda Sandgren

2012-12-25 @ 18:48:59
Postat av: niklas

sant! bra skrivet! men man får inte glömma bort att det är gött med lite köttbullar också! ;)

Svar: Ja tack Niklas! Haha självklart att köttbullar är gott, men vi får ändå inte glömma bort Jesus ;)
Bless!
Linnea Amanda Sandgren

2012-12-26 @ 14:52:42
URL: http://flyingbyfaith.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0