Ditt kristna liv som ett mynt.

Mitt förra inlägg handlade om lagiskhet eller frihet. Om du lever ditt liv under lagen eller under friheten. Därför vill jag understryka i det här inlägget, att vi ska leva i friheten men(!) behöver fortfarande göra vissa saker som kristna. Grejen är bara den att vi inte ska leva under lagiskheten och sätta det som ett ok på våra axlar. Så detta inlägget kommer handla om att vila i nåden v.s ett liv utan gärningar är död. Jag har förut tagit upp ämnet innan här på bloggen men eftersom mitt senaste inlägg handlade om frihet och lag, tycker jag att de tär nödvändigt att fräscha upp minnet lite om det här också. Vi står inte under lagen, utan under nåden, men vi behöver fortfarande som kristna göra en hel del. Så, låt mig förklara. 
 
En ledare jag känner förklarade det kristna livet som ett mynt. Som du säkert vet så har ett mynt två sidor. En krona och en klave. Likadant är det med det kristna livet, den kristna tron, den har två sidor. En sida med att vila i nåden och andra sidan med gärningar. Du kan inte ta bort ena sidan utav myntet för att båda sidorna sitter liksom ihop. Så frågan du ska ställa dig är: handlar min tro om gärningar eller inte? 

Grejen är den att det inte ska bli ett krav, men som kristen kan du inte gå utan det. 

Jak 2:14-17 säger såhär: 
Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom? Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, vad hjälper det då om någon av er säger: ”Gå i frid, håll er varma och ät er mätta”, men inte ger dem vad kroppen behöver? Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död.

Men det som är viktigt att komma ihåg, är att det inte är pågrund av gärningar som vi är frälsta och får nåd. Ef 2:8-9 säger: 
Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig. 

Jag skulle vilja säga, och då talar jag för mig, att: 
Genom att vi tror, blir vi frälsta och får nåd. Inte för att vi gör något. Vi blir frälsta för att vi tror. Så. Du är fri. Lev därför inte under lagen. Om du förstår att du är fri, och fått nåd, och förstår Guds supermegastora kärlek till dig och alla andra, så kan du inte sitta för dig själv och ha det som en hemlighet. Då kommer du alltså vilja berätta det för hela världen och sprida till alla om vem Gud är - både(!) i ord och handling. Alltså, sprida det genom gärningar. 
 
En smart människa sa en gång att "Predika evangeliet, om det behövs, använd ord". Att du alltså genom gärningar ska sprida evangeliet, fast också genom ord. MEN! Kära bröder och systrar. Låt det inte bli ett krav på dig för då sätter du dig under lagen igen! Va fri! Men genom att förstå Guds supermegastora kärlek så kan du inget annat än att sprida Gud till alla människor! 

Så. Låt mig säga två saker. 
1. Förstå nåden. Förstå korset. Förstå Guds superduperstora megakärlek. 
Och när du förstått det?
2. Sprid Gud vart du än går. Genom gärningar men om det behövs, använd ord! 

Du kan göra en del i dig själv men om du ger och ger utan att bli fylld, så kommer din kärlekstank så småningom att bli tom. Då kommer du bli tom. Låt därför Gud fylla på din kärlekstank först så att det svämmar över. För då blir det inte en lagiskhet. Då blir det utav kärlek och det är väl det vi vill? Visa på kärleken för när vi älskar varandra, då gör vi Gud synlig för att Gud är kärlek. Eller vad säger du? 

Vi är fria, men har fortfarande grejer som vi behöver göra. Tro utan gärningar är död och ett liv utan nåd är död. Låt ditt kristna liv vara som ett mynt med båda delarna. Blir det för mycket av nåden ramlar du ner i diket. Blir det för mycket utav gärningar ramlar du ner i andra diket. Så ha båda delarna men sätt dig inte under lagiskheten och gör allt till ett krav. Du är fri, och så älskad! Glöm inte det!

Hoppas du förstår hur jag tänker, Gud välsigne dig! :D

Kommentarer
Postat av: Mattias

Amen!

Svar: Yä! :D
Linnéa Sandgren

2013-09-11 @ 16:11:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0