David och Goljat

Under Tre Dagar - konferensen som jag var på under påsken, så fördjupades min relation till Bibeln. Jag har alltid vetat att det fanns en röd tråd genom hela Bibeln men aldrig förut hade det blivit så starkt för mig som under påskhelgen. Den röda tråden fanns verkligen där och den stannade inte bara i Bibeln, den fortsätter nu också! 

Igår tog jag upp min Bibel och började läsa i längtan om att få höra mer av Guds ord. Jag fastnade i berättelsen om David och Goljat, en av de berättelser jag minst som bäst ifrån söndagsskolan som barn. Ett antal gånger har jag både hört och läst berättelsen men denna gången funderade jag verkligen över den. Jag slog igen Bibeln och tänkte inte mer på det förrän i morse när jag läste i min andaktsbok. Texten för dagen handlade just om David och Goljat, det som jag igår hade läst. Det är för mig ingen slump, det var verkligen Gud. 

Jag vet inte om ni alla har hört berättelsen om David och Goljat. David var en fåraherde och såg inte mycket ut för världen medan Goljat var en tre meter lång soldat som ingen vågade slåss mot. För att göra historian kort så bestämde sig David för att slåss mot Goljat. Han tog det han var van vid att jobba med - stenar och en slunga - och gick mot honom i Guds namn. För David var Goljat en lätt match och jag är övertygad om att det var Gud som var kärnan bakom vinnandet. I Gud vann han över den mest fruktade soldaten bland filisteerna. 
 
Vi kan i våra liv ha saker som krigar mot oss. Saker som ingen egentligen vågar möta. Vi har alla någonting vi är rädda över och helst vill undgå. Jag tror att David hade varit rädd för Goljat om han inte visste att han hade Gud på sin sida. Det är också det som kan göra att vi är rädda ibland. Är det bara så att du går med Gud så hjälper han dig och krigar mot det som du egentligen inte vill eller våga möta. Gud ger oss kraft och styrka att gå i motgång. Kom ihåg det! Kom ihåg att Gud är med dig och precis som David vann över Goljat kan du med Guds hjälp vinna i din strid!

Än en gång har Gud sagt åt mig att jag i honom kan övervinna det jag kämpar med. Låt han få påminna dig med! För Gud - han är med!
 

Kommentarer
Postat av: Simon

ja, visst är Gud bäst <3 förresten, träffades vi? (jag är kramkillen ;) )

Svar: Hej Simon! Haha jo jag kommer ihåg dig! Du kramade alla.. konstant ;) Men ja, Gud är helt enkelt bäst! :)
Linnea Amanda Sandgren

2013-04-02 @ 20:34:39
Postat av: Fia

AMEN SYSTER! Du är så bra! :D <3

Svar: Tack fina du! Precis som du då! :D <3
Linnea Amanda Sandgren

2013-04-02 @ 20:42:29
URL: http://sofiadelhag.blogg.se
Postat av: Anney

Linnea du är så bra med ord, tack!

Svar: Åh Anney detsamma! KRAM!
Linnea Amanda Sandgren

2013-04-02 @ 21:18:08
URL: http://anytimeinlife.devote.se
Postat av: Bellsalabells

Så bra Linnea!! Fortsätt skriv! <3

Svar: Tack Bella! Det ska jag! <3
Linnea Amanda Sandgren

2013-04-03 @ 09:11:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0