en predikan som har kommit till mitt hjärta

Jag kom och tänka på en predikan jag hörde ibörjan av sommaren. Närmare bestämt så hörde jag den två gånger, men det gjorde bara predikningen mer speciell. Temat för den var
''Att leva livet som om Gud vore Gud''.
Bara själva rubriken talade rätt in i mig.

Det bibelordet som mest talades om var Matt 14:22-33, berättelsen när att Jesus går på vattnet:
Sedan befallde han sina lärjungar att stiga i båten och fara i förväg till andra sidan sjön medan han skickade hem folket. Så snart han hade gjort det gick han upp på berget för att vara för sig själv och be. Där var han ensam när det blev kväll. Båten var då redan långt från land och kämpade mot vågorna, eftersom det var motvind. Strax före gryningen kom han till dem, gående på sjön. När lärjungarna fick se honom gå på sjön blev de förskräckta och trodde att det var en vålnad, och de skrek av rädsla. Men genast talade Jesus till dem och sade: "Lugn, det är jag. Var inte rädda." Petrus svarade: "Herre, om det är du, så säg åt mig att komma till dig på vattnet." Han sade: "Kom!" och Petrus steg ur båten och gick på vattnet fram till Jesus. Men när han såg hur det blåste blev han rädd. Han började sjunka och ropade: "Herre, hjälp mig!" Jesus sträckte genast ut handen och grep tag i honom. "Du trossvage", sade han. "Varför tvivlade du?" De steg i båten, och vinden lade sig. Och de som var i båten föll ner för honom och sade: "Du måste vara Guds son.

Det var inte just bibelordet som gjorde mig något speciellt när han läste upp det, för jag hade hört det många gånger innan. Men det som jag tänkt på sen dess var det han som predikade sa efter.
''När Jesus kom gåendes på vattnet så sa Petrus: om du gör det Jesus, så vill jag också göra det!''

Petrus ville liksom följa Jesus och göra det han gjorde, de är ju det jag också vill med mitt liv.
Jag vill följa Jesus, jag vill följa Gud. Jag vill göra saker i mitt liv som inkluderar Gud, de kan vara ofta som vi kanske inte gör det. Jag vill göra saker som bara är viktiga om Gud finns, de är det enda jag vill. Eller så kan man säga att jag vill göra valen som är oviktiga om Gud inte finns. Förstår ni? Gud finns ju, och jag vill göra de valen som skulle vara helt totalt oviktiga om Gud inte fanns.

så efter den predikningen har jag bara tänkt på det ännu mer,
Jag vill gå mitt liv med Gud, och leva efter hans vilja. Jag vill följa honom!♥

Kommentarer
Postat av: Ing-Marie

Hej Linnéa! Jag säger bara... Tack gode Gud att du finns! Gud välsigne dig och det du skriver! Kram

2011-10-11 @ 19:53:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0