mobbning, nertryckningar, taskiga kommentarer?

Hur är ni mot andra i er vardag? Hur behandlar ni liksom andra? Är du snäll mot alla eller är det bara vissa som du tycker är värda att bemötas snällt av dig? Jadu, jag tycekr detta är en väldigt bra fråga. Jag tror vi alla, både du och jag, borde tänka mer på hur vi är mot andra. De folk vi möter varje dag eller endast några gånger.

Jag läste nämligen någonstans för bara någon dag sen om ungdomar i Sverige. Om att det faktiskt är väldigt många som mobbas i skolan, men de är inte bara värsta stora mobbningen som är problem i skolan och vardagen idag. Flera tusentals går också till skolan med en klump i magen. Kanske för att någon bara säger någon dum kommentar eller något annat.

Det kan vara ofta vi säger något taskigt till någon utan att vi menar det. Vi kanske bara skojar lite, men personen som vi säger saker till kanske inte tar det som ett skämt. Jag hör i skolan hur kompisar skämtar med varandra och säger till varandra att den andra är tjock eller ful, och bara skrattar. Många säger så om sig själva också, att de måste gå ner i vikt bara för att de är ''tjocka''. Vilken de verkligen inte är. Jag har reagerat på det många gånger, nu mår jag inte dåligt av det, men jag kan ändå reagera och bli sur när någon säger att dom är tjocka och måste gå ner i vikt, när man själv sitter där och väger mer än den personen som säger det.

Bara sånna saker kan skada någon annan. Många saker vi gör kan göra intryck på andra och kanske skada någon så den mår dåligt. Det finns också så mycket hat i vardagen. Att man försöker trycka ner andra för att få sig själv lite högre upp. Visst jag tror att vi alla råkar göra det ibland. Utan mening alltså, men sen finns de folk som gör det bara för att de tycker det är kul när någon annan mår dåligt av det.

Jag säger bara en sak; det måste stoppas! Det står i bibeln att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlas. Och vet du? Det är exakt vad vi behöver göra. Tänk efter en extra gång. Skulle du vilja bli nertryckt och mobbad av andra? Skulle jag svara åt dig så tror jag att du inte vill det, att det hade varit som en mardröm. Sanningen är den att det är en verklighet för många. De lever som i en mardröm. Bara för att folk tror de är coola och trycker ner folk. Det är så sjukt. Så tänk en extra gång innan du gör något. Vad som helst. Tänk om det du gör/säger kan få någon att må dåligt. Tänk på hur du skulle vilja bli behandlad, sen behandlar du andra som du vill bli behandlad. Så lätt är det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0