Att älska andra

Några av er har säkert hört att jag sagt:
Jesus älskar mig, och därför älskar jag andra.
Självklart älskar han inte bara mig, utan han älskar dig och dina kompisar med. Han älskar alla människor och han uppmanar oss att älska andra.
I Johannes 15:12 står det skrivet - Mitt bud är detta: att ni ska älska varandra som jag älskat er.
Så Jesus säger att vi ska älska varandra så mycket som han älskade oss. Men först måste vi väl veta hur mycket han älskade oss? Så vi vet hur mycket vi ska älska andra?

I Matt 15:9 står det - Liksom Fadern har älskat mig, så har jag älskat er.
Så Jesus älskar oss som hans Far älskar honom. Det är ju klart att en far älskar sin son, eller hur? Eller så borde det alltid vara iallafall. Och så mycket som Gud Fader älskar Jesus, så mycket älskar Jesus oss. Gud gav ju trots allt sin son till världen för att vi skulle kunna bli fria, och bli förlåtna, och Jesus dog för våran skull. Han älskade oss så mycket.

Men, hur ska vi kunna älska som Gud? Ja det är en bra fråga, för så kärleksfull kan bara Gud vara. Så för att vi ska kunna älska andra måste vi ta del av Guds kärlek. Vi får kärlek från Gud så att vi kan ge till andra, och så är det för att våran egna kärlek räcker inte till.

Så jag frågar dig nu, vet du på riktigt om att Gud älskar dig? Att du är älskad? Om du vet det, varför inte ta del av Guds kärlek och börja älska andra då?

För att kort berätta hur Guds kärlek har påverkat mig så har den gjort om mig till en ny människa. Jag tror att ni håller med mig om att bråka med någon är det värsta som finns. När man hatar någon mår man bara så dåligt själv, och inget blir bra. Men för att Gud älskar mig och att jag fått ta del av Guds kärlek så har jag förändrats helt och börjat älska människor istället. Jag har inte sett till människors dåliga sidor utan istället sett vad som är bra. Det gör jag inte för min egen skull, jag gör det för Gud.

Kristna strävar efter att bli lika Gud, och Gud älskar alla människor, och det borde vi också göra. Även om inte alla älskar oss tillbaka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0