nya och gamla människan, att bli förändrad!

Nu vid nyår har jag varit på en stor nyårskonferens uppe i Jönköping som kallas Unite, och sen har jag också varit på ett läger på Bosarpslägergård i Skåne. Och under det här nyåret har jag verkligen lärt mig mycket. Det är otroligt! När jag var på Bosarp så snackade de om den nya och gamla människan. I slutet så sa de att Gud arbetar i dig. Och liksom.. de är ju helt sant! Jag själv märker de med mig. Under det senaste året har jag förändrats så sjukt mycket. De är galet, men helt underbart. Den gamla människan är inte längre i mig utan nu finns bara den nya. Gud har arbetat i mig väldigt länge nu men kommer alltid att göra de! De kommer aldrig ta slut, det kommer bara mer och mer. Jag och en annan stod och snackade lite. Hon frågade mig om jag visste att Gud hade förändrat mig sen förra året. Och jag kunde inte sluta vara glad. Tårarna var påväg fram, för jag var så tacksam. Jag berättade att han verkligen gjort något i mig och att de verkligen märktes. Och jag vet att inget utav de kommer ta slut nu. De kommer fortsätta i mig föralltid!
Typ för ett år sen  och innan de så var jag den tysta flickan. Som skämdes över sig själv, som hatade den hon var och som inte ens vågade säga något om Gud till sina bästakompisar för att hon var för rädd att de skulle skita i henne för det. Och hon trodde inte att Gud brydde sig om en sån person som hon var.
Men nu, nu sitter jag här och skriver där alla kan läsa, jag sitter i skolan och diskuterar Gud med mina kompisar, jag får tillochmed mina kompisar med mig på kristna saker. Om jag så kunde, så skulle jag springa runt hela jorden med en megafon och skrika ut att Gud finns. Jag vill liksom att alla ska veta! Och nu märker jag och vet att Gud alltid finns nära mig och bryr sig om mig.
Utan Gud hade det varit omöjligt att bli den jag är idag. Han har skapat mig och känner mig. Jag är påväg till att bli den jag är skapad till. Det här är bara början. Vi är skapade till att vara lika Gud. Det är de man ska sträva efter, och man blir inte gladare än när någon kommer fram till en och säger: man märker verkligen att du är kristen, för man ser Jesus i dig! Alltså, jag älskar det!
I efesierbrevet 4:22-24 står det: Därför måste ni sluta leva som ni gjorde förut. Ni måste kasta av ert gamla jag som om det var smutsiga kläder. Ert gamla jag var ju dömt till evigt undergång och fyllt av begär som lockade er att synda. Ni måste ha ett nytt sätt att tänka, och ett nytt förhållande till Gud. Ni ska ta på er nya rena kläder, en ny mänsklig natur, som är skapad till att likna Gud. Och då kommer ni att göra det som är rätt och leva helt för Gud, precis som det sanna budskapet lär er.
Och så är det. Om vi vill bli en ny människa och slänga bort den gamla så måste vi ta ett beslut. Ett beslut att följa Gud, och en symbol för det är dopet. Där man begraver den gamla och uppstår som ny. Den som är skapad till att likna Gud! Fast såklart händer inte allt på en gång! De kommer ta tid, och de är inte bara Gud som ska göra något åt de. Utan de är för det mestadels du! Så gör något åt den situation du är i, de kan alltid bli bättre! Glöm inte de,!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0